1,8 gånger mer köpcentrumyta i Sverige
Hälften av all sällanköpshandel i Stockholm sker i köpcentrum. Att Sverige har mer köpcentrumyta per invånare än många andra länder är en känt sedan tidigare – och expansionen går fortsatt snabbt. I en rapport från Jones Lang LaSalle framgår att Sverige har 450 kvm köpcentrumyta per tusen invånare, att jämföra med 250 kvm i snitt för Västeuropa. Det finns nu alltså 1,8 gånger mer köpcentrumyta per person i Sverige.
I rapporten motiveras den höga siffran för Sverige med att gatuhandeln är lågutvecklad och att det tuffa klimatet gynnar galleriorn-a. Av de 24 länderna i undersökningen placerar sig Sverige på fjärde plats. Pyttelandet Luxemburg är överlägsen etta och strax före Sverige placerar sig även Irland och Nederländerna. JLL konstaterar även att byggaktiviteten när det gäller köpcentrumytor är hög i Sverige även för de kommande åren.
JLL konstaterar även att 50 procent av all sällanköpshandel i Stockholm sker i köpcentrum. Rikssnittet är 32 procent.
Enligt den nyligen utkomna retail-rapporten från Jones Lang LaSalle fortsätter Sverige att ligga i täten vad gäller den ekonomiska utvecklingen bland Europas länder. Enligt de senaste prognoserna från Oxford Economics kommer detaljhandeln att växa 2,6 procent per år under perioden 2014 till 2017 i Sverige, vilket är lägre sett över de senaste tio åren men avsevärt högre jämfört med prognoser för västra Europa.
Ekonomisk stabilitet och gynnsam tillväxt, med ökad konsumtion som följd, lockar nya aktörer att etablera sig i Sverige. Några aktuella exempel är Apple, Sephora och brittiska leksakskedjan Hamley’s som alla gjorde entré på svenska marknaden under 2012
Många handlare söker sig i högre grad till attraktiva lägen, mycket till följd av den ökade internethandeln som sätter press på de fysiska butikerna, konstaterar JLL. Behovet av att exponera sitt sortiment på A-lägen i högt befolkade områden har ökat kraftigt, inte bara i Sverige utan även på andra europeiska marknader. Därför har också hyrorna ökat mer i A-lägen än i B-lägen.
Majoriteten av de shoppingcenter som nyligen öppnat, eller väntas göra det inom kort handlar om vidareutvecklingar och utbyggnader av befintliga etableringar. Några helt nya gallerior värda att nämnas är nyöppnade Emporia i utkanten av Malmö, som med sina 200 butiker på totalt 68.000 kvadratmeter hör till de största i landet. Hösten 2015 öppnas även det som kommer att bli Skandinaviens allra största; Mall of Scandinavia i anslutning till nationalarenan Friends Arena i Solna.
Den starka positionen för svensk retail märks även på transaktionsvolymerna för retailfastigheter. Under 2012 var volymen 50 procent högre än de fyra senaste åren. 80 procent av andra halvårets affärer 2012 involverade internationella aktörer, som lockas av Sveriges stabila ekonomi och bevisligen likvida marknad. 2012 låg Sverige trea i Europa vad gäller volymer på fastighetsaffärer inom retail, efter Storbritannien och Tyskland, enligt statistik från Jones Lang LaSalle. Anmärkningsvärt då Sveriges befolkning på 9,6 miljoner är att anses som relativt liten.
Fastighetsvärlden Idag 2013-04-16