Efter beskedet att Heart Aerospace skrotar sina planer vid Säve flygplats, i Göteborg, kommer landningsbanan inte att rustas upp, utan istället avvecklas. Det avslöjar HelaHisingen. För Castellum är det ett rejält bakslag, men fokus finns fortfarande på lager och logistik. Bolaget har planerat satsa 10 miljarder på området.
Castellum gjorde förvärvet i Säve i slutet av 2018 från Serneke i en omtalad affär. Serneke hade i sin tur köpt flygplatsen två år tidigare.
– Detaljer kring avveckling av landningsbanan är inte satta ännu. Dialog med aktörerna på Säve pågår, säger Anna–Karin Nyman, kommunikationsdirektör Castellum till lokaltidningen.
Omskrivna Heart Aerospace hade då haft stora planer på att bygga världens första kommersiella industri för elektriska flygplan på just den gamla flygplatsen. Det talades om att 500 arbetstillfällen skulle skapas vid platsen de kommande åren.
Castellum planerade för att investera tio miljarder kronor i flygplatsområdet.
– Castellum ser på området som helhet, inte landningsbanan enskilt. Vår vision för området är att skapa ett innovativt kluster av hållbar logistik och mobilitet. Att nu avveckla landningsbanan är en direkt följd av Hearts avbrutna etablering och vi ser fler olika alternativa utvecklingar framåt för området, säger Anders Fredriksson, verksamhetsansvarig för Gateway Säve hos Castellum till HelaHisingen.
Flygplatsen har lags ner även tidigare, 2015. Tidigare hade bland annat WizzAir och Ryan Air flugit men lagt ner. Landningsbanan var för dålig. Alltså samma slutsats som nu.