På fyra år Åhléns Outlet öppnat tio butiker – och fler är på väg, men butiksytan blir mindre än i början.
– Vi började med 2.000 kvm, men nu är vi nere på 1.400–1.500 kvm för samma sortimant, säger Stina Klaesson vd Åhléns Outlet.
Klaesson medverkade under Fastighetsvärldens välbesökta seminarium Köpcentrum & Butiker på nya Sergel Hub vid Sergels torg i Stockholm. Hon konstaterade det går fort inom lågprishandeln.
Åhléns Outlet är ett dotterbolag till Åhléns som i sin tur ingår i Axel Johnson Gruppen.
– Åhlén Outlet är ett erbjudande för att möta lågprishandeln. Vi rör oss i samma kategorier som Åhléns men är inte lika statiska, säger Stina Klaesson.
Butikerna finns än så länge från Helsingborg i syd till Sundsvall i norr.
– Vi finns mestadels på volymhandelsområden, med två undantag. Vi har ett cityläge och vi har även en butik som ligger ihop med ett Åhlénsvaruhus. Vi började se att lågprisaktörer började inta citylägen och då ville vi testa vårt koncept också.
Det fortsätta fokuset för Åhléns Outlet är ”fyrkantiga lådor”, enligt Stina Klaesson.
– Men vi har gått ner i yta. Vi inledde med 2.000 kvm i våra första förhyrningar och nu är vi nere på 1.400–1.500 kvm. Vi har fått god respons från kunderna som upplevt utbudet som mer spännande, men det är samma sortiment.
Expansionen för Åhléns outlet fortsätter. Kedjan har för 2022 skrivit hyreskontrakt för nya butiker i Stora Bernstorp(norr om Malmö) och Torp (Uddevalla).
– Våra konkurrenter öppnar i något mindre orter, och det är inte främmande för oss heller.
– Jag tror på den fysiska handeln. Det är väldens roligaste utmaning, men måste vara öppen för förändringar.
Åhléns Outlet finns idag i Västerås, Norrköping, Södertälje, Sundsvall, Örebro, Sickla (Nacka)i Väla (Helsingborg, Växjö, Länna (Huddinge) och Eskilstuna.