Åhléns vill fortsätta justera beståndet framåt
1976 hade Åhlén & Holm, koncernen som grundade Åhléns, 201 varuhus i portföljen. I dag återstår, enligt FV:s beräkning, 50 enheter.
Fakta
• Johan Petter Åhlén och Erik Holm grundade Åhlén & Holm i Insjön, Dalarna, 1899.
• På fem år går man från 290 skickade paket per år till drygt 50.000.
• 1915 flyttar verksamheten till Ringvägen 100 på Södermalm.
• 1932 öppnar första Tempovaruhuset, på Östermalmstorg.
• 1960 avvecklas postorderverksamheten.
• 1985 byter alla varuhus namn till Åhléns.
• 1988 köps Åhléns av Axel Johnson.
Källa: axeljohnson.se
(Artikeln är ursprungligen publicerad i magasinet Fastighetsvärlden nr 6/2020)
Förluståren har varit många för varuhuskedjan Åhléns.
Kedjans svaga utveckling är, om inte ett av de mest tydliga så i alla fall, ett av de mest symboliska tecknen för utvecklingen mot en digital shoppingkultur.
På 70- och 80-talen hade varje större centrum i landet ett Åhlénsvaruhus, inklusive restaurang, som levererade varor med priser som kunderna förväntade sig. Många har en relation till varuhusen, dess vardagsutbud utan krusiduller.
För att överleva e-handelstrycket har dock ägaren Axel Johnson AB beslutat att krympa den fysiska närvaro i centrumläge och istället satsa på outlets och e-handel.
2018 hade Åhléns 62 varuhus.
I skrivande stund finns, enligt bolagets webbsida, 55 varuhus.
Dock så har ytterligare fem nedläggningar bekräftats under 2020.
Det handlar om varuhusen i:
• Nacka Forum, fastighetsägare är U-R-W.
• Sundsvall Birsta, Ikano.
• Ystad, Blekegatan, Contentus.
• Västerås, Centra, Klövern.
• Helsingborg, Gallerian Magnus Stenbock, Savills IM.
Därmed återstår 50 varuhus. Och färre kommer det att bli.
– Vi kommer fortsätta att justera i vår varuhusverksamhet även framåt för att följa med i utvecklingen, bekräftar Weronica Nilsson, kommunikationschef Åhléns, för FV.
I en historisk exposé hade dåvarande ägaren Åhlén & Holm en portfölj om över 200 varuhus fram till 1976. Främst under varumärkena Tempo och EPA.
1977 bytte EPA namn till Tempo. I de städer där båda varumärkena konkurrerade slog ägaren samman varuhusen.
1980 var antalet varuhus i portföljen 129.
Parallellt med nedläggningarna i modern tid har dotterbolaget Åhléns Outlet vuxit med sex enheter sedan 2018.
Outletkonceptet är ett sätt att möta en ny konsumenttrend i externhandeln där allt fler kunder väljer att fyndshoppa i big box-enheter. Ett fysiskt svar på digitaliseringen där priset är drivkraften till besöket.
Det handlar om nya butiker i:
• Norrköping, Ingelsta Handelscentrum, fastighetsägare Deka Immobilien.
• Västerås, Erikslund, Ingka Centers.
• Södertälje, Storgatan, Nyfosa.
• Sundsvall, Birsta, Immobilia Holding.
• Örebro, Marieberg, LG Söderberg.
• Helsingborg, Väla, Välaborgen.
Tidigare i år kommunicerades att Bockasjö och Kilenkrysset utvecklar ett nytt automatiserat logistikcenter åt Åhléns i Rosersberg. Detta som en led i varhuskedjans satsning på e-handel.
– Vi tror på att vara en marknadsplats med en kombination av fysisk och digital försäljningsnärvaro även framåt, säger Weronica Nilsson.
Hon bekräftar att regional räckvidd är fortsatt viktigt för Åhléns.
– Vi ser samtidigt ständigt över våra etableringar så att de lever upp till våra högt ställda krav vad gäller läge, kundunderlag och lönsamhet. Med de snabba förändringar som sker i vår omvärld behöver vi agera på det som sker.