Så blir nya MoS med Westfield som ny dragare

På fyra år har Mall of Scandinavia i Solna haft 54 miljoner besökare. Nu skruvar ägaren upp tempot ytterligare. Lars-Åke Tollemark berättar vad Westfield tillför handelsplatsen.

Annons

Den 12 november 2015 invigdes Mall of Scandinavia i Solna. Nu är det dags för en nyinvigning (28 september) när den stora gallerian byter namn till Westfield Mall of Scandinavia. Det som en följd av att Unibail–Rodamcos (MoS ägare) sommaren 2018 köpte prestigefyllda Westfield i en jätteaffär.

Av Unibail–Rodamcos 60 handelsplatser, alla väldigt stora, kommer tio få tilläggsnamnet Westfield. Det handlar om sju i Frankrike samt en vardera i Polen, Tjeckien – och Sverige.

För att fira nyinvigningen kommer världstjärnan Rita Ora att uppträda under lördagen på Arenatorget, som ligger mellan Mall of Scandinavia och Friends Arena. De 5.000 tillgängliga biljetterna försvann direkt.

– Vi kommer att göra färre event framöver, men större. Detta är ett exempel på det. Vi ska göra event som inga andra handelsplatser kan göra, säger Lars-Åke Tollemark, vd vid Unibail-Rodamco-Westfield, till Fastighetsvärlden.

Enligt honom betyder namnet Westfield mycket.

– Det är världens ledande varumärke som shoppingdestination. Det betyder kvalitet, och är välkänt från Los Angeles, New York och Paris.

Kunder och besökare kommer att märka skillnad framöver, enligt Tollemark.

– Allt kommer att bli mer internationellt. Butikskedjor från Asien och Nordamerika vet vad Westfield står för. De behöver inte börja göra research om Stockholm och Arenastaden när de planerar en etablering. Westfield är väldigt känt. Vi kommer att få se flera nya varumärken som följd av namnbytet.

Att byta namn helt på handelsplatsen i Solna var inte aktuellt. Tollemark konstaterar att Mall of Scandinavia på kort tid blivit ett väldigt välkänt varumärke, starkare än bolagets övriga tre köpcentrum i Sverige.

– Vi kommer att få se en ökad turism till Mall of Scandinavia framöver. Vi kommer till exempel att attrahera kryssningsresenärer. Bland annat kommer vi att ha en egen elbuss som kommer köra turister till Mall of Scandinavia.

Under de snart fyra första åren har Mall of Scandinavia haft totalt cirka 54 miljoner besökare.

–  Vi har ökat hela tiden, även om det varit färre event på Friends arena det sista året. Vi gör nya saker hela tiden, senast den nya takterrassen. Vi bygger även om utanför entrén vid Stjärntorget. Nu ska vi ta nästa steg genom Westfield.

Sedan portarna slogs upp har ungefär 15 procent av butikerna bytts ut. Lars-Åke Tollemark berättar för Fastighetsvärlden att det årliga bytet framöver troligen kommer att bli högre.

– Ja, så är det. Vi har i snitt bytt 5 procent årligen, framöver kommer det nog att ligga på 10 procent och då handlar det om butiker som underpresterar. Det är bra för besökarna att mötas av något nytt.

– Dessutom kommer vi under de kommande två åren ha väldigt mycket omförhandlingar med hyresgäster som varit med sedan starten.

Är det aktuellt att även döpa om er andra svenska jätte, Täby centrum?

– Bolaget kommer att ”branda om” några köpcentrum både 2020 och 2021, men vilka det blir är inte klart. Men som ansvarig i Norden så skulle jag förstås gärna se att det sker. Vi tycker att vi har två flaggskepp här.

I Sverige äger Unibail-Rodamco-Westfield utöver Mall of Scandinavia och Täby Centrum även Nacka Forum och Solna Centrum. I Lars-Åke Tollemarks ansvar i Norden finns även Fisketovet i Köpenhamn. I Finland har bolaget sålt sin tidigare andel i Jumbo i Helsingfors.

Fler Nyheter från förstasidan

Bakslag för ny lag vid hyresförhandling

”Vi kan inte sitta och förhandla utifrån den som har lägst inkomst.”

Hyundai flyttar HK till Frösundavik

Flyttar huvudkontoret från Malmö.

Logistea i två affärer om 250 mkr

”Två nyproducerade fastigheter med mycket god intjäningsförmåga via hyresavtal med långa löptider.”

Svenska Spel flyttar till Slussen – bantar 65%

Hyr lokaler inom tullarna med vattenutsikt. Lämnar ”succéområde”.

Andreas Kvarn, Norrköping. Mannersons

Öppnar coworking i kvarn från 1800-tal

Tar över hela byggnaden om 3.500 kvm.

Bilder: Spring För Livet 2024

Nytt deltagarrekord med hela 1.858 anmälda. Se flera bilder från det stora branscheventet på Djurgården och läs även vilka som var snabbast.

Byggstartar 78 i Solna

Satsar i populärt område.

OBOS, Resona, Aspudden.

Obos köper i hippt område – vill bygga 190 lägenheter

Tar över The Other Group´s del av projektet.

Mårten Othérus ny vd för Nordr Sverige

Efterträder Biljana Pehrsson som blir vd för Jernhusen den 1 maj.

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Tillbaka till förstasidan