Mall of Scandinavia i Solna ägs av Unibail-Rodamco.

Bekräftat: Nu lanseras Westfield i Mall of Scandinavia

Den 28:e september introduceras det branschledande varumärket Westfield i Sverige med lanseringen av Westfield Mall of Scandinavia.

Unibail-Rodamco-Westfield bekräftade den här veckan att tio av gruppens flaggskeppsdestinationer i Europa kommer att uppgraderas under hösten 2019.
Unibail-Rodamco-Westfield har sedan gruppen bildades juni 2018 (läs mer i länkarna bredvid) etablerats som världens största utvecklare och operatör av shoppingdestinationer. Introduktionen i kontinentala Europa av branschens enda globala B2B och B2C varumärke för detaljhandel, underhållning, mat och upplevelser förstärker positionen ytterligare.

Westfield är redan ett renommerat varumärke för ikoniska köpcentrum som Westfileld London och Westfield Stratford City i London, Westfield Century City, Westfield UTC i Kalifornien och Westfield World Trade Centre i New York.

Varumärket är känt för att erbjuda enastående upplevelser för sina besökare, spektakulära och unika events, ett brett utbud av butiker och restauranger samt hög service standard. De senaste åren har besökare fått uppleva konserter av världsartister som Lady Gaga, Rihanna och Rita Ora i gruppens anläggningar såväl som stjärnspäckade filmpremiärer från populära franchiser som Avengers och Twilight. Centrumen etablerar också unika samarbeten och pop ups med varumärken som Kylie Cosmetics och VR destinationen The Void.

I Norden är det Mall of Scandinavia som lanserar varumärket. Redan i november 2015, med sin invigning, etablerade Mall of Scandinavia en ny standard för köpcentrum på den Nordiska marknaden. Centrumets utveckling i såväl besökarantal och försäljning samt varumärkesetablering och samarbeten har varit enastående. Nu vill Unibail-Rodamco-Westfield gruppen utmana standarden ännu en gång och påvisa hur de bästa fysiska handelsplatserna kan utvecklas genom lanseringen av premium-varumärket Westfield.

– När Mall of Scandinavia öppnades låg vi långt före konkurrenterna. Nu tänker vi trycka på gasen igen. Känslan ska bli mer internationell, med fler animeringar och fler events. En rejäl uppgradering, säger Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco-Westfield.

De tio flaggskeppsdestinationer i Europa som valts ut för lanseringen av Westfield delar ett antal egenskaper: väletablerade destinationer, utmärkt läge med bra förbindelser, tydliga arkitektoniska och designfunktioner, en optimal butiksmix, hög service, kapacitet att erbjuda ikoniska upplevelser och underhållning för besökare, samt ett starkt fokus på hållbarhet.

Utöver Westfield Mall of Scandinavia i Sverige så kommer ytterligare nio flaggskeppsdestinationer i Unibail-Rodamco-Westfield gruppen byta namn, såväl som två centrum under utveckling.

Fler Nyheter från förstasidan

Krog med takservering till stora kontorssatsningen

En lokal återstår att hyra ut.

Lyfter storhotell med ny skybar och stor restaurang

Hotell med 323 rum i Stockholm. Avtal om 24 år när segdraget område ska få fart.

Satsar en miljard i Solna – utökar inför nya hot

44 procent uthyrt i fastigheten. Börsbolag avyttrar.

Pressat SBB gör upp med Kåpan – frigör kapital

Ska även sälja sin 50% stora andel i Svenska Myndighetsbyggnader, med fastigheter för 12 miljarder, under hösten.

Affär mellan Point och Diös kraschar

Avbryter affären med hänvisning till förändrade finansiella villkor.

Batljan: ”Vi är självkritiska”

SBB:s vd i intervju om bolagets kommunikation, om kommande miljardförsäljingar och hur han och kollegorna mår.

Alla elva dömda har överklagat

FV berättar vad som hänt och vad som väntar framöver.

Hotell byter ägare – option om att köpa fastigheten

1800-talsbyggnad med sjöläge.

Tio kända krogar får indraget alkoholtillstånd

Hufvudstaden har nobbat ägarskiften. FV redogör för mejl mellan parterna.

K2A skjuter upp byggstarter

Varslar majoriteten av personalen i bolag. Flyttar fram mål.

Hyr ut 2.500 kvm i historisk miljö

JV tecknar avtal. Advokatfirma flyttar in.

Slakt: Flykt från fastigheter

33 bolag i lista. Nio hade vid klockan 11 backat med mer än 5 procent. Endast ett bolag ligger på plus för de senaste 12 månaderna.

SBB:s drag – säljer för 436 miljoner

26.000 kvm ingår i affären.

Klart: Comeback som vd – vill känna affärstempo

Berättar för FV om återkomsten.

Tillbaka till förstasidan