Mall of Scandinavia i Solna ägs av Unibail-Rodamco.

Bekräftat: Nu lanseras Westfield i Mall of Scandinavia

Den 28:e september introduceras det branschledande varumärket Westfield i Sverige med lanseringen av Westfield Mall of Scandinavia.

Unibail-Rodamco-Westfield bekräftade den här veckan att tio av gruppens flaggskeppsdestinationer i Europa kommer att uppgraderas under hösten 2019.
Unibail-Rodamco-Westfield har sedan gruppen bildades juni 2018 (läs mer i länkarna bredvid) etablerats som världens största utvecklare och operatör av shoppingdestinationer. Introduktionen i kontinentala Europa av branschens enda globala B2B och B2C varumärke för detaljhandel, underhållning, mat och upplevelser förstärker positionen ytterligare.

Westfield är redan ett renommerat varumärke för ikoniska köpcentrum som Westfileld London och Westfield Stratford City i London, Westfield Century City, Westfield UTC i Kalifornien och Westfield World Trade Centre i New York.

Varumärket är känt för att erbjuda enastående upplevelser för sina besökare, spektakulära och unika events, ett brett utbud av butiker och restauranger samt hög service standard. De senaste åren har besökare fått uppleva konserter av världsartister som Lady Gaga, Rihanna och Rita Ora i gruppens anläggningar såväl som stjärnspäckade filmpremiärer från populära franchiser som Avengers och Twilight. Centrumen etablerar också unika samarbeten och pop ups med varumärken som Kylie Cosmetics och VR destinationen The Void.

I Norden är det Mall of Scandinavia som lanserar varumärket. Redan i november 2015, med sin invigning, etablerade Mall of Scandinavia en ny standard för köpcentrum på den Nordiska marknaden. Centrumets utveckling i såväl besökarantal och försäljning samt varumärkesetablering och samarbeten har varit enastående. Nu vill Unibail-Rodamco-Westfield gruppen utmana standarden ännu en gång och påvisa hur de bästa fysiska handelsplatserna kan utvecklas genom lanseringen av premium-varumärket Westfield.

– När Mall of Scandinavia öppnades låg vi långt före konkurrenterna. Nu tänker vi trycka på gasen igen. Känslan ska bli mer internationell, med fler animeringar och fler events. En rejäl uppgradering, säger Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco-Westfield.

De tio flaggskeppsdestinationer i Europa som valts ut för lanseringen av Westfield delar ett antal egenskaper: väletablerade destinationer, utmärkt läge med bra förbindelser, tydliga arkitektoniska och designfunktioner, en optimal butiksmix, hög service, kapacitet att erbjuda ikoniska upplevelser och underhållning för besökare, samt ett starkt fokus på hållbarhet.

Utöver Westfield Mall of Scandinavia i Sverige så kommer ytterligare nio flaggskeppsdestinationer i Unibail-Rodamco-Westfield gruppen byta namn, såväl som två centrum under utveckling.

Fler Nyheter från förstasidan

Porträtt

Långläsning: Storspelare på turbulent marknad

Henrik Jussi-Pekka är vd för investmentbolaget Möller & Partners, men är också medgrundare till bostadsbolaget Resinova som varit storköpare under våren.

Ännu en toppchef lämnar

”Jag känner mig privilegierad”.

Öppnar flaggskeppsbutik mitt i city

Gör två förhyrningar samtidigt. FV berättar om etableringen.

Räddningsaktion för SBS

Läs om de största ägarna och hur de agerar.

Redo sälja för över 4 mdr

Pressad aktör startar försäljningsprocess. 20.000 bostäder med i diskussion.

Vill bygga högt hotell

Inväntar besked från politikerna.

Upproret: ”Vi vill veta vad vi betalar för”

Diskussionen kring butikshyrorna har kanske trots allt blivit lite bättre.

Riksbanken höjer räntan till 4 procent

Kan komma att höjas ytterligare.

Nära megaaffär – kan frukta stor förlust

Parterna kan vara påväg att nå ett avslut.

Nrep förvärvar 283 nya

Förvärvar nyproducerat. Gått in om ”kapat” tidigare uppgjord affär.

Newsecs spaning – Max Barclays tre favoriter

Anser att svenska kontor fått oförtjänt dåligt rykte. Dock orolig för Sveriges rykte.

Kvintett startar nytt bolag – efter försäljningen till SBB

Läs om vilka som finns med bakom bolaget.

Bildextra: Nya Albano – hela 5 miljarder senare

Från farligt, osäkert och smått bortglömt till något som ska bidra till att lyfta hela huvudstadsregionen.

ByggVesta säljer till EQT Exeter i Flemingsberg

Gör första bostadsaffären i Sverige.

Tillbaka till förstasidan