Mer vardagshandel och en rejäl uppfräschning av de allmänna ytorna ska göra Kista galleria rustad att möta konkurrensen från såväl e-handel som andra köpcentrum.
I takt med att Stockholm har fått ett större utbud av handel har många handelsplatser fått en mer lokal prägel. Den digitala handeln i kombination med ökad konkurrens från bland annat Mall of Scandinavia har lett till att även Kista galleria behöver moderniseras.
Samtidigt som konkurrensen har ökat är tillväxten stark i Kista, och befolkningen i upptagningsområdet väntas växa med mer än 50 procent de närmaste åren, enligt Citycon.
Fastighetsägaren har länge planerat för att ompositionera gallerian till ett lokalt centrum. En del i det är att ge den ett rejält ansiktslyft – och nu ska det arbetet inledas.
I satsningen ingår bland annat att de allmänna ytorna ska fräschas till och att gallerians foodcourt byggs om. Foodcourten kompletteras även med en lugnare, mer påkostad loungedel. För att skapa en känsla av citykvarter väljer fastighetsägaren samtidigt att sänka taket på vissa ställen och att byta ut belysningen.
En viktig del i förändringen har också varit att ställa om innehållet i gallerian mot mer dagligvaruhandel. Där ingår bland annat ett hyresavtal med Lidl om en 1.400 kvadratmeter stor butik som kommer att öppna i mitten på 2019.
Förnyelsearbetet har även inneburit att butiker flyttas.
– Vi har fått med oss hyresgästerna i det här. De senaste tolv månaderna har vi tecknat hyresavtal om 12.000 kvadratmeter – både med nya hyresgäster, och med befintliga som fått en ny placering, säger Magnus Åkesson, affärsområdeschef på Citycon.
Den brittiska arkitektbyrån Benoy har skapat den nya designen. Renoveringsarbetet väntas bli färdigt under nästa år.