Långsam Ostlänk upprör – bara 250 km/tim

Annons

Trafikverket – sänk hastigheten med 70 km/tim spar 10 miljarder. Trafikverket överlämnar förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029. I den föreslås Ostlänken byggstarta i början av planperioden.

Trafikverket föreslår dock att Ostlänken dimensioneras för 250 km/tim. Detta eftersom nyttan med högre hastighet är begränsad, enligt verket. Trafikverket föreslår att nya stambanor därefter ska prioritera sträckan Lund–Hässleholm och att den byggstartas under planperioden. Ordningen därefter föreslås bli sträckorna Linköping– Tranås/Aneby och Göteborg–Borås.

– Detta följer inte den överenskommelse vi har med staten genom Sverigeförhandlingen. Här förväntar vi oss ett förtydligande från regeringen, säger Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

I planen finns 35 miljarder kronor avsatta för bygget av Ostlänken. Den totala kostnaden beräknas vara 53 miljarder. Ostlänken föreslås byggas för en hastighet på 250 km/timmen istället för 320 km/timmen, vilket skulle spara omkring 10 miljarder kronor. 

– För Norrköpings del innebär 250 km/timmen att vi får en snabb förbindelse till Stockholm med restider runt 50 minuter, säger Lars Stjernkvist (S). Sedan kunde man så klart önska att förslaget även hade omfattat planer för höghastighetståg men å andra sidan pekar detta på att man verkligen satsar på att kunna stanna vid många stationer. På det viset kommer Ostlänken så många som möjligt till godo, vilket är glädjande, fortsätter Stjenkvist. 

Trafikverkets förslag är ”medelmåttigt och märkligt”, tycker bostadsminister Peter Eriksson (MP), enligt TT. Han menar att den så kallade Sverigeförhandlingen blir betydligt förskjuten i tiden och ett sämre alternativ eftersom man inte använder ny teknik med tåg som kör över 300 kilometer i timmen.

Fastighetsvärlden 2017-08-31

Fler Nyheter från förstasidan

Bakslag för ny lag vid hyresförhandling

”Vi kan inte sitta och förhandla utifrån den som har lägst inkomst.”

Hyundai flyttar HK till Frösunda

Flyttar huvudkontoret från Malmö.

Logistea i två affärer om 250 mkr

”Två nyproducerade fastigheter med mycket god intjäningsförmåga via hyresavtal med långa löptider.”

Svenska Spel flyttar till Slussen – bantar 65%

Hyr lokaler inom tullarna med vattenutsikt. Lämnar ”succéområde”.

Andreas Kvarn, Norrköping. Mannersons

Öppnar coworking i kvarn från 1800-tal

Tar över hela byggnaden om 3.500 kvm.

Bilder: Spring För Livet 2024

Nytt deltagarrekord med hela 1.858 anmälda. Se flera bilder från det stora branscheventet på Djurgården och läs även vilka som var snabbast.

Byggstartar 78 i Solna

Satsar i populärt område.

OBOS, Resona, Aspudden.

Obos köper i hippt område – vill bygga 190 lägenheter

Tar över The Other Group´s del av projektet.

Mårten Othérus ny vd för Nordr Sverige

Efterträder Biljana Pehrsson som blir vd för Jernhusen den 1 maj.

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Tillbaka till förstasidan