Trendbrott: Sällanköp i köpcentrum backar
För första gången på 30 år minskar sällanhandeln i köpcentrum. Men den går starkt på handelsplatser, visar en färsk undersökning från HUI.
Under tre decennier, sedan mätningarna av köpcentrumbranschen inleddes i slutet av 1980-talet har sällanköpsvaruhandeln varit motorn som drivit på många köpcentrumetableringar.
Men nu, för första gången, visar den delen av handeln negativa tillväxttal. Det visar en undersökning som HUI Research presenterade under Fastighetsvärldens seminarium Köpcentrum & Butiker idag.
Den totala tillväxten blir dock positiv när dagligvaror, restauranger och kommersiell service adderas. Den förklaring som lyfts fram kring förändringen är att e-handeln tog en synnerligen stor andel av tillväxten inom sällanköpsvaruhandeln vilket slog på köpcentrumen.
Den totala tillväxten under detaljhandelsåret 2017 uppgick till 0,3 procent, vilket var strax under HUI Researchs prognos om 1 procent. Dagligvaruhandelns starka utveckling var det som enskilt bidrog till att den totala utvecklingen inte var negativ.
Handelsområdena fortsätter liksom köpcentrumen att växa och tillväxten skrevs till 4,3 procent, vilket var något högre än den prognosticerade tillväxten om 3 procent. Alla branscher i handelsområdena utvecklades starkt, inte minst sällanköpsvaruhandeln.
– Köpcentrumen befinner sig mitt i detaljhandelns strukturomvandling medan handelsområdena än så länge påverkats i liten utsträckning. Branscher som är tongivande i handelsområden, exempelvis livsmedel, möbler och byggmaterial, växer dock kraftigt på nätet. Detta innebär att vi framöver förväntar oss en lägre tillväxt även i handelsområdena, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.
Intresset för att bygga ny handelsyta minskar också visar undersökningen.