Strawberry och Slättö lanserar ny hotellkedja

En helt ny hotellkedja är resultatet då Petter Stordalens Strawberry och Slättö presenterar ett nytt samarbete. Inom tio år planen att kedjan att bestå av minst 20 hotell, uppger parterna. Först ut blir ett hotell i Falkenberg som öppnar 2025. Dessutom har man nästan klart med ytterligare en handfull projekt.

Annons

För första gången på 30 år lanserar nu Strawberry en ny hotellkedja. Satsningen sker i samarbete med fastighetsinvesteraren Slättö och är ett komplement till de fyra hotellkedjor Strawberry redan har.

Det handlar om modulärt byggande av hotell som har 151 rum med tillhörande  stor parkering och som ligger nära en stor riksväg eller europaväg i ett tillväxtområde med ett starkt näringsliv.

Det är ungefär samma lägen och tänk som de första Scandic-väghotellen kom till, när de kallades Esso Motorhotell. Men i en modern tappning.

Det är hotell med fokus på design, anpassade till både kort- och långtidsboende, digitalisering, effektivitet, hållbarhet och som är konkurrerande på pris. Målgrupp är bilburna resenärer, idrottslag och människor som tillfälligt eller för en något längre period behöver ett boende. Den nya hotellkedjan är tänkt att fylla en lucka på den nordiska hotellmarknaden där inrikes- och intra-nordiskt resande har ökat kraftigt sedan 2019.

– Med den nya hotellkedjan försöker vi utmana bilden av att stoppen längs vägen är någonting tråkigt, nödvändigt och tröttsamt och istället se det som tillfället att ladda inför det spännande som kommer. Vi är otroligt förväntansfulla inför öppningen av det första hotellet nästa år och menar att vi presenterar någonting nytt i ett segment som varit bortglömt under lång tid, säger Petter Stordalen, ägare av Strawberry.

Slättö ser satsningen inom hotell som ett komplement till bolagets investeringssegment inom bostad, lätt industri och logistik, och samhällsfastigheter.

– Hotell behöver konstant utvecklas för att attrahera en bred målgrupp. Dessutom behöver hotell kunna ställa om snabbt för att möta nya marknadsbehov och därmed bidra både till bra gästupplevelser och en stabil och säker lönsamhet för verksamheten. Den nya hotellkedjan ska byggas som en mångsidig servicedestination för att möta just dessa marknadstrender, säger Erik Möller, Head of Hotels på Slättö sedan 1,5 år och som tidigare jobbat vid Pandox och Marriott International.

Erik Möller berättar för Fastighetsvärlden att man behöver ungefär 2.500–3.000 mark för att genomföra projekten. Slättö och Stordalen har en lista med ungefär 20 städer/platser där man skulle vilja uppföra ett hotell enligt det nya konceptet. Vid ungefär en handfull för man långt gångna förhandlingar med markägare.

Satsningen på hotellkedjan har höga hållbarhets- och tillgänglighetsambitioner. Till exempel är ambitionen att bygga i trä, förnyelsebar energiproduktion med solceller och bergvärme, resurseffektivitet genom digitala lösningar och en stark miljöcertifiering.

Sverige är först ut för den nya hotellkedjan men ambitionen är att kedjan de kommande åren ska växa på den nordiska marknaden. Inom tio år ska den nya hotellkedjan bestå av 20 hotell i Norden.

En av projektets beståndsdelar är att erbjuda hotellets gäster tjänster och erbjudanden genom externa samarbetspartners.

– Ambitionen är att utöver en säng och en frukost erbjuda nyttig lättillgänglig mat, förstklassigt gym och dessutom snabbladdning av bilar genom bra och innovativa partners. Gästernas behov kommer att få styra vad vi fyller hotellen med och vilka partners vi kommer ingå samarbeten med, säger Stordalen.

Det första hotellet beräknas öppna i Q2 2025 i Falkenberg, med 151 rum. Hotellet kommer att ligga vid E6:an, vid avfarten mot Ullared. De första avtalen är signerade med både markägare och strategiska partners för att fylla hotellen med tjänster och utbud. Säljare till merparen av den aktuella marken är Wästbygg.

Hotellet som kommer att etableras vid motet intill E6:an har som fokus att locka bilburna resenärer, idrottslag, familjer och människor som vill stanna i Falkenberg under en längre period eller över natten.

– Jag är väldigt glad över att Petter Stordalen väljer att etablera sitt allra första hotell i den här nya hotellkedjan i Falkenberg. Det är en tydlig signal om att Falkenbergs kommun är en attraktiv plats för investeringar och näringar att växa. Varmt välkommen till Falkenberg, säger Per Svensson, kommunstyrelsens ordförande i Falkenbergs kommun.

Falkenberg har en stark utveckling av antalet gästnätter. Sedan 2010 har de ökat med över 89 procent och efterfrågan på kommersiella boenden, framför allt under sommaren, ökar konstant.

– Det känns otroligt inspirerande att få en av Nordens starkaste och innovativa hotelloperatörer till Falkenberg. En satsning som kommer ge många positiva effekter för besöksnäringen i många år framöver, säger Fredrik Janson, vd Destination Falkenberg.

Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Glädjebeskedet: Utökar igen hos AMF i toppläge i city

Ökar till 8.360 kvm i bästa läget i moderna lokaler. ”Stolta över det förnyade förtroendet”.

08-centrum ska rivas

Nya ägaren berättar om planerna och hur det ska se ut i framtiden.

Lansa förvärvar 88 bostäder – med större planer

Ytterligare 400 lägenheter kan skapas på sikt.

Sabis-systrar prisade igen

Hon har prisats dubbelt under förra veckan. Nästa vecka medverkar Madeleine Brehmer, vd Sabis, på nästan utsålda Fastighetsdagen Stockholm.

Värdet ”100% osäkert” – jätte säljs på auktion

Mycket betong för pengarna när det sjönära objektet ska säljas. Planerna var stora, men det slutade hos Kronofogden.

”Kommuner måste våga driva detaljplaner”

FV Fokus. FV intervjuar Anette Frumerie, vd på Rikshem. Om att ha 10.000 byggrätter och att stå redo när marknaden repat sig.  Om vikten av en framåtlutad bostadspolitik.  Om vakanser på hyresmarknaden.  Om att säga nej till bostadsrättsproduktion. 

Slår till på svårsålt – gör comeback med nytt köp

17.000 kvm centrala lokaler byter ägare.

FV Quiz

FV Quiz: Advokaterna och fastigheterna

Vilken advokatfirma flyttar in på två våningsplan i Sturekvarterets påbyggnad?

Första nya efter 30 år – så ser Olov Lindgren framåt

Popcorn, glass, fågelholkar och gratis blommor  – och framtidssnack.

Ny smäll kan vänta för Kista

Denna gång kan Castellum drabbas.

Så blir Afa:s projekt mitt på Stureplan

Ökad flexibilitet. ”Blir A-klass”.

Krönika

Det är dags att ge stadens hjärta mer grönt liv!

Monica Bruvik om att vi länge tog grönskan för givet. ”Det krävs mod, långsiktighet och samarbete för att skapa en grön stad.”

AMF:s hotellplan vid Marievik växer

FV berättar om hur planerna förändrats. Berör nu hela tre fastigheter.

Planerar sälja för 8–10 miljarder

Attraktivt område vid tullgränsen i Stockholm. Planerna möter kritik.

Tillbaka till förstasidan