Strawberry och Slättö lanserar ny hotellkedja

En helt ny hotellkedja är resultatet då Petter Stordalens Strawberry och Slättö presenterar ett nytt samarbete. Inom tio år planen att kedjan att bestå av minst 20 hotell, uppger parterna. Först ut blir ett hotell i Falkenberg som öppnar 2025. Dessutom har man nästan klart med ytterligare en handfull projekt.

Annons

För första gången på 30 år lanserar nu Strawberry en ny hotellkedja. Satsningen sker i samarbete med fastighetsinvesteraren Slättö och är ett komplement till de fyra hotellkedjor Strawberry redan har.

Det handlar om modulärt byggande av hotell som har 151 rum med tillhörande  stor parkering och som ligger nära en stor riksväg eller europaväg i ett tillväxtområde med ett starkt näringsliv.

Det är ungefär samma lägen och tänk som de första Scandic-väghotellen kom till, när de kallades Esso Motorhotell. Men i en modern tappning.

Det är hotell med fokus på design, anpassade till både kort- och långtidsboende, digitalisering, effektivitet, hållbarhet och som är konkurrerande på pris. Målgrupp är bilburna resenärer, idrottslag och människor som tillfälligt eller för en något längre period behöver ett boende. Den nya hotellkedjan är tänkt att fylla en lucka på den nordiska hotellmarknaden där inrikes- och intra-nordiskt resande har ökat kraftigt sedan 2019.

– Med den nya hotellkedjan försöker vi utmana bilden av att stoppen längs vägen är någonting tråkigt, nödvändigt och tröttsamt och istället se det som tillfället att ladda inför det spännande som kommer. Vi är otroligt förväntansfulla inför öppningen av det första hotellet nästa år och menar att vi presenterar någonting nytt i ett segment som varit bortglömt under lång tid, säger Petter Stordalen, ägare av Strawberry.

Slättö ser satsningen inom hotell som ett komplement till bolagets investeringssegment inom bostad, lätt industri och logistik, och samhällsfastigheter.

– Hotell behöver konstant utvecklas för att attrahera en bred målgrupp. Dessutom behöver hotell kunna ställa om snabbt för att möta nya marknadsbehov och därmed bidra både till bra gästupplevelser och en stabil och säker lönsamhet för verksamheten. Den nya hotellkedjan ska byggas som en mångsidig servicedestination för att möta just dessa marknadstrender, säger Erik Möller, Head of Hotels på Slättö sedan 1,5 år och som tidigare jobbat vid Pandox och Marriott International.

Erik Möller berättar för Fastighetsvärlden att man behöver ungefär 2.500–3.000 mark för att genomföra projekten. Slättö och Stordalen har en lista med ungefär 20 städer/platser där man skulle vilja uppföra ett hotell enligt det nya konceptet. Vid ungefär en handfull för man långt gångna förhandlingar med markägare.

Satsningen på hotellkedjan har höga hållbarhets- och tillgänglighetsambitioner. Till exempel är ambitionen att bygga i trä, förnyelsebar energiproduktion med solceller och bergvärme, resurseffektivitet genom digitala lösningar och en stark miljöcertifiering.

Sverige är först ut för den nya hotellkedjan men ambitionen är att kedjan de kommande åren ska växa på den nordiska marknaden. Inom tio år ska den nya hotellkedjan bestå av 20 hotell i Norden.

En av projektets beståndsdelar är att erbjuda hotellets gäster tjänster och erbjudanden genom externa samarbetspartners.

– Ambitionen är att utöver en säng och en frukost erbjuda nyttig lättillgänglig mat, förstklassigt gym och dessutom snabbladdning av bilar genom bra och innovativa partners. Gästernas behov kommer att få styra vad vi fyller hotellen med och vilka partners vi kommer ingå samarbeten med, säger Stordalen.

Det första hotellet beräknas öppna i Q2 2025 i Falkenberg, med 151 rum. Hotellet kommer att ligga vid E6:an, vid avfarten mot Ullared. De första avtalen är signerade med både markägare och strategiska partners för att fylla hotellen med tjänster och utbud. Säljare till merparen av den aktuella marken är Wästbygg.

Hotellet som kommer att etableras vid motet intill E6:an har som fokus att locka bilburna resenärer, idrottslag, familjer och människor som vill stanna i Falkenberg under en längre period eller över natten.

– Jag är väldigt glad över att Petter Stordalen väljer att etablera sitt allra första hotell i den här nya hotellkedjan i Falkenberg. Det är en tydlig signal om att Falkenbergs kommun är en attraktiv plats för investeringar och näringar att växa. Varmt välkommen till Falkenberg, säger Per Svensson, kommunstyrelsens ordförande i Falkenbergs kommun.

Falkenberg har en stark utveckling av antalet gästnätter. Sedan 2010 har de ökat med över 89 procent och efterfrågan på kommersiella boenden, framför allt under sommaren, ökar konstant.

– Det känns otroligt inspirerande att få en av Nordens starkaste och innovativa hotelloperatörer till Falkenberg. En satsning som kommer ge många positiva effekter för besöksnäringen i många år framöver, säger Fredrik Janson, vd Destination Falkenberg.

Fler Nyheter från förstasidan

Räknar med att sälja för mer än 30 mdr

FV berättar hur planerna ser ut.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Stort bostadstema – var finns Alexanderhugget?

Nytt FV-magasin ute – stort tema om bostadskrisen, med mera.

Framtid & återbruk

Nya certifieringsstandarder har utgjort såväl piska som morot för att skynda på utvecklingen. Artikel ur magasinet.

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

SOJ: ”En snabb sänkning är nödvändig”

Anser att Riksbanken och ECB inte kan låta Fed vara styrande.

Affärsanalys

Bostäder på attraktiva nivåer i innerstan

En bostadsaffär på Södermalm i Stockholms innerstad analyseras av Adam Tyrcha på Newsec.

”Hyresnivån är inte nyckeln i förhandlingarna”

Gattberg: ”Hyresnivåer är inte nyckelfaktorn i förhandlingar. Allt handlar om EU:s taxonomiförordning”.

Castellum säljer bilhallar i Stockholm för 347 mkr

Tre byggnader med Porsche och Audi.

Spring för Livet – två veckor kvar

Pekar mot nytt rekord – igen. Separerade starttider nytt för i år.

Köper från Alma – Nyfosa tappar

Stor hyresgäst bantar förhyrningen mer än 40 procent. FV berättar om köpeskillingen.

Tillbaka till förstasidan