Scandics prognos – kan minska med 15 procent
Den svenska hotelljätten Scandics marsprognos kan revideras med 15 procent. Nu väntar nedskärningar.
Konsekvenserna av coronaviruset för Scandic lindras dock något av att hyran till fastighetsägarna ofta är kopplat till intäkterna.
Scandic reviderar försäljningsprognosen för det första kvartalet 2020. Detta på grund av coronaviruset.
Bland annat har virusutbrottet lett till betydligt färre utländska besökare, reserestriktioner bland företagskunder och uppskjutna eller inställda evenemang.
Nedgången är framförallt påtaglig i de större städerna. Till den 9 mars är Scandics bokningsläge, mätt i antal rumsnätter, 8 procent lägre för mars än vid motsvarande tidpunkt föregående år.
Baserat på nuvarande bokningstakt, och det osäkra affärsläget, bedömer Scandic att nettoomsättningen för jämförbara enheter i mars kan komma att minska med omkring 15 procent.
För kvartalet skulle det innebära en nedgång på omkring 4 procent.
”Marknadsutsikterna är i dagsläget svårbedömda, men försäljningsutvecklingen förväntas bli påtagligt negativ också i nästkommande månader, även om aktivitetsnivån skulle förbättras i närtid”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
I samband med Scandics bokslutskommuniké den 18 februari gavs en prognos om att nettoomsättningen för jämförbara enheter väntades stiga med 1–3 procent under perioden januari–mars 2020.
Utvecklingen var under årets två första månader i linje med prognosen, med en ökning för jämförbara enheter på drygt 2 procent, bland annat drivet av stark utveckling i Finland.
Scandic meddelar att man har vidtagit kraftfulla insatser för att anpassa kostnaderna och investeringsnivån till den nya affärssituationen.
”Personalkostnader reduceras genom nedbemanning både i hotelldriften och i stödfunktioner. Scandics affärsmodell bygger på en hög andel rörliga kostnader vilket möjliggör anpassning av kostnaderna när intäkterna faller”.
”Utöver det är en reduktion av fasta kostnader nödvändig. I dagsläget är omkring 75 procent av hyreskostnaderna intäktsbaserande vilket innebär att de minskar i linje med fallande intäkter”, skriver bolaget.