Så ska hyllade Five Guys etablera sig i Sverige
När den amerikanska burgarkedjan Five Guys ska in på den svenska marknaden görs det inte med buller och brak och målet är heller inte hundratals restauranger över hela landet. Fastighetsvärlden har pratat med bolagets svenska vd om hur och var de vill etablera sig.
Det ryktades länge om att den amerikanska burgarkedjan Five Guys, grundat 1986 i Arlington i Virginia, skulle etablera sig i Sverige. I november förra året bekräftades de ryktena men sedan dess har det varit tyst. Just nu söker Five Guys Scandinavia, med den europeiska franchiseägaren NCPA Capital i ryggen, nämligen efter lokaler för att kunna öppna i Sverige innan årets slut. En av anledningarna till tystnaden kan också vara Five Guys medvetna strategi där de avstår marknadsföring.
– Vi har nästan ingen marknadsföring alls utan låter våra produkter tala för sig själva där ryktet sprids via de som ätit här. Så det kommer inte att finnas några affischer på stan eller tv-reklam. Vi kör inte ens några extrapriser på öppningsdagen, eller någon annan gång för den delen, säger Five Guys Scandinavias vd Mohammed Taoussi till Fastighetsvärlden.
Mohammed Taoussi har lång erfarenhet från burgarbranschen och har jobbat med både McDonald’s och Burger King men var även med och lanserade Five Guys i Frankrike. Kedjan har i dag cirka 1.700 restauranger i stora delar av världen och i samtliga västeuropeiska länder förutom Portugal. Nu är siktet inställt på Sverige och Danmark. Även Norge är av intresse men då i ett senare skede.
Förutom bristen på marknadsföring och extrapriser går Five Guys koncept ut på att allt ska vara färskt. Inga frysta produkter används och potatisen sköljs och skalas varje morgon för att sedan bli pommes frites under dagen. Det har bland annat inneburit att kedjan fått arbeta lite extra med att få tag på leverantörer av färskt bröd, men det är löst nu. Kedjan har heller inga signaturburgare utan kunderna väljer själva vilka pålägg de vill ha på burgaren.
– Går du in här och äter med dina vänner eller kollegor kan alla beställa sin burgare precis som de vill ha det, säger Mohammed Taoussi.
Ännu har Five Guys inte skrivit på några hyreskontrakt men samtal pågår med fastighetsägare och planen är att den första restaurangen ska kunna öppna under tredje eller fjärde kvartalet i år. Men Five Guys tar det hellre långsamt än går fram för snabbt.
– Vi har inga ambitioner att etablera hundra restauranger, det finns inga affärsmässiga skäl till det. Vi vill hellre växa i en mer långsam takt och siktar på 10, kanske 15, restauranger totalt, säger Mohammed Taoussi.
Han är heller inte oroad för att den svenska marknaden ska vara för överetablerad.
– Det finns alltid bra lägen för de som har ett bra koncept, säger han.
Det är först och främst centrala citylägen med en yta över 250 kvm, med mycket rörelse som är av intresse, stora gallerieror eller stadsdelar som Östermalm eller S:t Eriksplan i Stockholm, nämns som potentiella platser för etableringar. Preliminärt är tanken att det ska bli cirka 3-4 restauranger i Stockholm, 2 i Göteborg, 1 i Malmö och 1 i Uppsala. Först och främst är det Stockholm, eller eventuellt Göteborg, som ser ut att bli platsen för den första restaurangen.
– Efter det får vi se, säger Mohammed Taoussi.
I och med nyheten om att Five Guys kommer till Sverige har det även ryktats om de skulle vara en kandidat att ta över TGI Friday’s lokaler i Kungsträdgården efter att de nu i februari har fått lämna det centrala cityläget efter att hyran tredubblats. Enligt Mohammed Taoussi finns det i nuläget inga planer på en etablering där.
– Vi utesluter ingenting men vi kommer inte att etablera restauranger som inte är affärsmässiga. Vi öppnar inget där vi inte har som plan att gå med vinst, säger han.