Ny strategi för att ta över Stockholmsmässan

Stockholmsmässans framtid i Älvsjö är oklar. Nu ger sig Per Taube åter in i matchen – och vill flytta den till sin nya anläggning i Arlandastad.

Stockholmsmässans framtid i Älvsjö är osäker, lokalerna där anses inte vara utformade för en modern mässa. En oberoende utredning har föreslagit att mässan istället ska flytta till sydöstra Kista, hörnet E4/E18 (läs mer här), men flera personer med insyn i Stadshuset uppger för Fastighetsvärlden att de ledande politikerna tycker att projektet är för dyrt, även om det skulle gå att sälja attraktiva byggrätter i Älvsjö om dagens mässa rivs. I inledningen av utredningsarbetet fanns Arlandastad med som ett alternativ, men föll snabbt bort.

Per Taube, som driver Scandinavian Xpo, söder om Arlanda berättar för Fastighetsvärlden att hans anläggning är redo att ta över Stockholmsmässans roll.

– Vi har 40.000 kvm mäss- och möteslokaler idag, och har möjligheter för att bygga ut Scandinavian Xpo.

Den mässan som finns där nu, men som ännu inte öppnat på grund av covid-19, är främst för B2B-event. För att Scandinavian Xpo skulle kunna ta över de stora konsumentmässorna från Älvsjö så saknas dock något.

– Vi skulle behöva en fjärr- och pendeltågsstation här. Vi har ett platsservitut för en järnvägsstation, så det går att fixa. Men det skulle även kräva att staten löser in Arlanda Express, så att tågen kan stanna såväl på flygplatsen som vid den framtida stationen utan att betala höga avgifter. Det skulle öka tillgängligheten med tåg på ett betydande sätt. Jag tror att man kan skapa ett privat konsortium som kan ta över, och där kan vi bidra, säger Per Taube, säger Per Taube.

Taube och kollegorna har lanserat idén om att utveckla ett Arlanda Syd vid järnvägen. De har även en idé om att autonoma bussar ska trafikera området. På det sättet skulle det bli lättare att ta sig runt i mässområdet och även till de olika hotellen som finns i området.

Läs gärna även Fastighetsvärlden stora personporträtt på Per Taube, ur magasinet Fastighetsvärlden nr 11/2018. Den har rubriken Inget finlir i kalkylen.

Öster om motorvägen går järnvägsspåret. Där finns det ett platsservitut för en tågplattform.
Det är i det rödmarkerade området som den nya Stockholmsmässan kan hamna, enligt uppgift till Fastighetsvärlden: Karta: Google/Fastighetsvärlden.

Fler Nyheter från förstasidan

Stor myndighet söker nya lokaler

Kan bli en av de allra sista att flytta ut från CBD. FV berättar om prioriteringarna.

Säljer portfölj om 11.200 kvm

Sex samhällsfastigheter byter ägare.

Vasakronan säljer för 410 mkr

Avyttrar en av bolagets mer udda tillgångar.

Realplay

Proaktiva bolag gör bättre affärer

Kostnadsbesparingar och skattebesparingar i byggprojekt går främst att få till om man är proaktiv. Hos Realplay diskuteras framförhållning och kontroll för att förbättra utfallet.

Hon blir ny vd på Sisab

Tar över ansvaret för 1,8 miljoner kvm.

Svenska Nyttobostäder i ”block-skandal”

Vd:n: ”Jag blir både bekymrad och ledsen att detta nu drabbar oskyldiga människor”.

Intea in i spelet om 27.000 kvm centralt

Förvärvar 57 procent av aktierna.

Max vill öppna ytterligare 50 i Sverige

Vill även ha ytterligare tre i centrala Stockholm. Vd:n berättar var kedjan söker nya etableringar.

Rekyl på börsen

En handfull fastighetsbolag upp med mer än 4 procent.

Klarabo i mål med rekordköpet i norr

Morfiadakis: ”Finansieras delvis med banklån till väldigt förmånliga villkor”. Nära målet för 2025.

AMF utvecklar Ringen

Arbetet med upprustningen inleds i början av 2023.

Bilder: Från förslummat till hetast i Sverige

Nordstan firar 50 år – och två av de ursprungliga ägarna är kvar. Nu väntar expansion.

Flera storbolag kraftigt nedåt – SBB nästan under 10 kronor

En nästan blodröd torsdag för herrarna Batljan, Selin och Arnhult.

Så kan rekordaffären inom tullarna tas i mål

FV berättar om den nya strategin för vad som kan bli en av de största affärerna i området någonsin. Läs om fastigheterna som ingår.

Tillbaka till förstasidan