Fiasko för Skanskasatsning på Sollentunamässan
För knappt två år sedan förvärvade Posten och Skanska 85 procent av Sollentunamässan. Det var en offensiv satsning där nya mässhall och nytt parkeringshus skulle byggas. Dessutom skulle ett koncept där mäss- och showroomverksamhet samt e-handel fördes samman etableras. Det nya mässcentret avsågs att bli ca 40000 kvm. Då tecknades även en avsiktsförklaring mellan Sollentunamässan och Sollentuna kommun om att möjliggöra utveckling av byggrätter för mässans framtida utveckling om ca 120000 kvm. Istället verkar det som om Skanska kommer att stå med tomma mässhallar mm om något år. Sollentunamässans ägare har nämligen beslutat att avveckla verksamheten på grund av dålig lönsamhet och lågkonjunkturen inom IT-sektorn. Det senaste halvåret har ägarna varit tvungna att tillskjuta pengar till bolaget vid två tillfällen. Avtal har nu tecknats med Stockholmsmässan som kommer att säkerställa driften av de mässor som arrangeras på Sollentunamässan.