Lista: 13 nya restauranger och kaféer till Arlanda

Arlanda bygger ut marknadsplatsen inne på terminal fem med 11.000 kvadratmeter, främst för restauranger och kaféer. Även på Landvetter blir det ett tillskott.

Den nya marknadsplatsen öppnar med start 2023 på Arlanda och är av de största satsningarna någonsin på mat- och dryck på flygplatsen. I och med satsningen kommer Swedavias samarbetspartner SSP lansera ett flertal helt nya och välkända koncept för mat- och dryck. Ytterligare mat- och dryck-koncept förväntas etableras efter hand av andra aktörer.

Samtliga koncept som SSP lanserar är helt nya för flygplatserna och många av dem kommer att vara en del av marknadsplatsen som just nu byggs på Arlanda. Den första delen av marknadsplatsen beräknas stå klar till sommaren 2023. När allt står klart under 2024 kommer marknadsplatsen mäta cirka 11.000 kvadratmeter där man samlat restauranger för olika smaker och behov, med allt från fine och casual dining till caféer och renodlade grab and go enheter.

Varumärken som SSP introducerar på Stockholm Arlanda Airport är:

  • Jureskogs
  • Upstairs & Bar
  • Cornelius Coffee
  • Barino Café
  • Barino Restaurant
  • Take Away Mart
  • Hawaii Poké
  • Eatery Garden
  • Craft n’ Draft
  • Panini Internazionale
  • Taco Bar
  • Meze Fabriken
  • Pong Express
Den gula tillbyggnaden är matverandan som ska byggas och stå helt klar 2024.
En konstruktion i limträ formar stommen i den nya verandan i den nya Marknadsplatsen på Terminal 5. Foto: Swedavia

Varumärken som SSP introducerar på Göteborg Landvetter Airport är:

  • Bastard Burgers
  • Fika
  • Barino
  • Bistro & Bar
  • Cornelius Coffee

– Vi är väldigt glada att SSP fortsätter att satsa och utveckla sina koncept på Arlanda och på Landvetter. Vi fortsätter att bibehålla vår långvariga relation och har nu möjligheten att erbjuda resenärerna ett ännu större och bredare utbud, men också vad gäller pris. På våra flygplatser ska det finnas ett något för allas plånböcker. När allt står klart kommer en modern och levande marknadsplats att skapa en helhet, med en enorm spännvidd, som vi tillsammans kan ge resenärerna, säger Charlotte Ljunggren, Direktör Marknad och försäljning, på Swedavia.

Fler Nyheter från förstasidan

Costco köper i skånskt handelsmecka

Förvärvar projekt om hela 17.000 kvm. Andra etableringen i Sverige.

Ny restaurang utmanar Gondolens vy

Svenska Brasserier fortsätter sin expansion på Södermalm.

Castellum hyr ut hela 4.500 kvm

Option på ett sjätte våningsplan. Fyller upp efter Länsstyrelsen.

Hon tar över som chef över 54 miljarder i city

Blir ansvarig för Vasakronans mest värdefulla bestånd.

Pictet flexar musklerna

Förvärvar ny logistik om nästan 20.000 kvm lokaler.

Tänkt SBB-affär till papperskorgen

Har gått i mål med åtta kommunaffärer, men lyckas inte överallt.

Vasakronan hyr ut 3.700 kvm

Fylls på efter jätteuthyrningen.

Hummel är ny vd på CBRE

Tagit över direkt. Tidigare vd:n slutade efter redan ett halvår.

Storägare får ta större delen av Nivikas emission

Garantier utnyttjas för 41 procent av emissionen på drygt en halv miljard.

Arnhult säljer nästan allt

Säljer sju i en kommun. FV berättar vad som ingår i transaktionen och vad som återstår i beståndet.

Ica till Sturegallerian

Ica Sturehallen tar plats i nedre Marmorhallen i centrala Stockholm.

Microsoft köper fastighet för 320 miljoner

Planerar stor satsning.

Nära köpa för 270 miljoner

Icke bindande avtal för tio fastigheter.

Topplista

50 Mäktigaste 2023

För 18:e året har Fastighetsvärlden låtit fastighets- och byggbranschen rösta fram vem som anses Mäktigast.

Tillbaka till förstasidan