Kommunfullmäktige i Västerås har fattat beslut om att genomföra planerna för Västerås nya resecentrum. Beslut togs även av byggnadsnämnden att skicka vidare detaljplanen för antagande, något som väntas bli klar under hösten 2023. Planerad byggstart är 2025.
Resecentrum är ett delprojekt i det stora stadsutvecklingsprojektet Mälarporten. Västerås växer på båda sidor om järnvägen och inom 1 kilometer från resecentrum planeras för 10.000 nya bostäder och över 15.000 arbetsplatser.
Resecentrum planeras att byggas i två etappet och detaljplanen är framtagen i samarbete med Trafikverket. Den första etappen byggs i närtid och kommer att synkas med Trafikverkets planerade ombyggnation av bangården, vilket också kommer att ske i två etapper.
I etapp 1 kommer en ny resecentrumbyggnad att uppföras, med en ny gång- och cykelväg över spåren och ett nytt busstorg. Etapp 2 innehåller ytterligare en stationsbyggnad med passage över spåren, längre österut. Projektet i etapp 2 påbörjas när behoven har ökat och de nya stadsdelarna Mälarporten och Kopparlunden i området har utvecklats.
– Resecentrum är det första som möter besökare när de kommer in med buss eller tåg till Västerås. Resecentrum är en viktig plats, det är skyltfönstret till vår stad – en plats som visar vad Västerås har att erbjuda. Vårt nya resecentrum kommer att väcka nyfikenhet och bidra till att stärka Västerås attraktionskraft, säger Sanna Edling, projektchef för Mälarporten
Resecentrums arkitektur är skapad av danska arkitektkontoret BIG. Idén bakom gestaltningen handlar om att knyta ihop staden över spåren genom landskapet som höjer sig över järnvägen och förbinder city med Mälarsidan med nya gång- och cykelvägar över spåren.
– Det är en stor dag för oss i projekt Mälarporten. Vi har arbetat med detaljplanen och hela projektet sedan BIG vann arkitekttävlingen 2015. Det här är verkligen en milstolpe för Västerås, säger Åsa Rudhage, planarkitekt.
Detaljplanen innehåller även två nya bostadskvarter. En av fastighetsägarna i detaljplanen är Corem, som planerar för ett helt kvarter med bostäder, arbetsplatser, hotell och annat serviceutbud i anslutning till resecentrum.
– Som betydande fastighetsägare i Västerås är vi glada att medverka till resecentrums utveckling och kunna möjliggöra en attraktiv stadsdel med bostäder, service, handel och arbetsplatser i bästa läge. Denna detaljplan är ett viktigt steg i att kunna fortsätta stärka och utveckla Västerås stadskärna, staden och regionen. Corems stadsutvecklingsarbete och projekt gör det möjligt att både möta efterfrågan för framtiden och bidra till en modern innerstad i rörelse, säger Hans Lindh, regionchef, Corem.
Under förutsättning att detaljplanen antas 2023 kan staden börja bygga busstorget 2024, en utveckling som sker i i nära samarbete med region Västmanland. Därefter kan Trafikverket börja bygga lilla bron över spår.
Innan resecentrumbyggnaden kan byggas i sin helhet måste Trafikverket flytta uppställningsspåren, ett arbete som redan är påbörjat. Själva resecentrumbyggnaden, Sigurdspassagen, byggstartas så snart den statliga medfinansieringen är säkrad i sin helhet. Arbete pågår för att säkra hela investeringen till 2026.
Själva stationsbyggnaden har preliminär byggstart 2026, och beräknas ta tre år att färdigställa.