Ikea satsar i Malmö och utvecklar dagens varuhus till ett unikt center för livet hemma. Formatet är en pilot och en del av koncernens globala ambition att skapa helt nya upplevelser för kunderna. Varuhuset blir det andra i världen att byggas om till det nya konceptet.
Nuvarande varuhus ska byggas om och byggas till med ytterligare 10.000 kvm för det nya konceptet. Samtidigt planeras för nya kontorslokaler om 34.000 kvm i varuhusets närhet, som ska ersätta de kontorsbyggnader som Ingka/ikea i dag hyr i Malmö, uppger TT.
I förra veckan öppnade Ingka Group* sitt första och unika ”Home experience of tomorrow varuhus” i Shanghai. Formatet är en pilot och en del av koncernens globala ambition att skapa helt nya upplevelser för kunderna. Nu ska även varuhuset i Malmö, som det andra IKEA varuhuset i världen, omvandlas till ett center för livet hemma. Ombyggnaden inleds vid årsskiftet och planeras vara klar under vintern 2022, skriver Ikea i ett pressmeddelande.
– Målet är att göra varuhuset till en plats som genom upplevelser, gemensamt skapande och digitala lösningar stimulerar intresset för livet hemma och heminredning. Tillsammans med våra kunder i varuhuset vill vi utforska och testa nya sätt att möta deras olika behov och därmed tillsammans skapa morgondagens detaljhandel, säger Tobias Bogefors, varuhuschef i Malmö.
Varuhuset kommer att byggas om och till exempel utvecklas uppdelningen mellan ett plan för möbler och ett för tillbehör mot att istället erbjuda en komplett lösning för respektive rum i hemmet. Dessutom kommer tag-själv-lagret minimeras för att skapa utrymme för mer inspiration, föreläsningar och workshops för kunderna.
Förutom varuhuset planeras en byggnad med arbetsplatser integrerad i dagens varuhus för att där kunna testa nya idéer och lösningar. Dessutom planeras ytor anpassade för innovation, utveckling, kreativa möten, samarbeten och utbildning – allt för att kunna attrahera globala kompetenser och entreprenörer till Malmö.
De nya kontorsytorna beräknas vara färdiga 2025.
– Vi arbetar för att vara tillgängliga för våra kunder, erbjuda låga priser och senast år 2030 vara klimatpositiva, cirkulära, rättvisa och jämlika Ikea. För att lyckas måste vi redan nu söka lösningar på framtida utmaningar, säger Göran Nilsson, vd på Ingka Services och fortsätter:
– Tack vare detta nya retail campus vill vi tillsammans med andra skapa miljöer som främjar innovation, samarbete och nytänkande – allt för att kunna skapa en bättre vardag för de många människorna.
Som ett första steg i denna möjliga satsning har Ikea tillsammans med Malmö stad inlett en detaljplaneprocess för området kring varuhuset för att pröva vilka möjligheter som finns.