Efter den kommande etableringen i Westfield Täby Centrum har den brittiska nöjesjätten större planer på expansion i hela norra Europa. I Sverige väntar åtminstone två etableringar till – och siktet är inställt på köpcentrum.
Den 15 februari meddelade den brittiska nöjeskedjan Flip Out, som idag har runt 70 nöjescentrum runt om i världen, att de öppnar sin första i Sverige i Westfield Täby Centrum. Men kedjan har större planer än så då de nu expanderar i norra Europa där planerna är att etablera 20-30 nya nöjescentrum de kommande fem åren.
– Det finns ett stort hål i marknaden som vi kan fylla, speciellt i köpcentrum, säger Ricki Moss, vd för Flip Out Europe till Fastighetsvärlden.
Ändrade köpbeteenden med mer onlinehandel samt ökande levnadskostnader menar han har gjort att köpcentrumen måste hitta nya sätt att utnyttja sina ytor på samt locka till sig främst barnfamiljer.
– Framåttänkande hyresvärdar har insett vikten av att tillhandahålla fritid och underhållning i sina planer för att kunna driva fotgängare och bli ett nav i samhället, säger Ricki Moss och fortsätter:
– Traditionellt har Flip Out varit en destinationsplats som, tagit stora ”lådor” i industriområden och fyllt dem med studsmattor, men nu har vi börjat flytta in i stora köpcentra med ett familjeunderhållningskoncept med flera attraktioner. Det finns givetvis restriktioner med höjder och så, men vi har ett flexibelt koncept med 58 olika aktiviteter som inkluderar allt från studsmattor, interaktiva sportbanor rullbanor, uppblåsbara attraktioner, go-cart, elbilar och laser quest. Detta gör det möjligt att skapa något speciellt på varje plats, säger han.
Nyligen etablerade sig Flip Out i Danmark och i Sverige tittar man just nu på åtminstone två etableringar till även om inga kontrakt har skrivits på ännu.
– Läge är oerhört viktigt för oss och just nu vi tittar på de större städerna som Göteborg, Malmö och Sundsvall. Det rör sig mycket snabbare än vi kunnat tro.
Storleksmässigt söker man efter lokaler på mellan 2.000 och 10.000 kvm.