Vasakronan driver på digitaliseringen. Bakom detta finns hyresgäster som vill få tillgång till bland annat hållbarhetsdata. Vd Johanna Skogestig ger även sin syn på framtidens coworking, pop up-butiker och AI.
Johanna Skogestig
Position: Vd Vasakronan.
Bakgrund: Studerat lantmäteri, samhällsbyggnad och fastighetsekonomi på KTH. På Vasakronan sedan 2015. Dessförinnan på Areim, Sveafastigheter och AP Fastigheter.
Bonus: Ett av Sveriges största fastighetsbolag.
7/10
… ger Johanna Skogestig sig själv i betyg för hur pass digital hon är.
(Texten publicerades ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden nr 7/2023)
Coworkingytorna växer med runt 20 procent årligen och utgör nu nästan 8 procent av Stockholms CBD. Tror du att efterfrågan och utbudet fortsätter att öka?
– Trenden att dela på kontor och konferensrum tror jag kommer fortsätta, även behovet av att köpa service som komplement. Hur stort det blir är svårt att säga och förutsätter även en definition av vad coworking är.
Ni har ert coworkingkoncept Arena sedan 2020. Vilka lärdomar har ni dragit?
– Vi har sju enheter i dag plus en konferensanläggning. Insikten för vår del är att det inte bara är en arbetsplats utan även en mötesplats. När det gäller Arena är det de egna kontorsrummen som fungerar bäst, där har vi kö. Vi har även god efterfrågan för konferenslokalerna eftersom Arena finns i de bästa lägena. Om vi ska hyra ut till extern coworking kontrollerar vi förstås hyresgästens betalningsförmåga, vilket koncept som erbjuds och vilka anpassningar av lokalerna som krävs. Men det är en mer mogen marknad nu jämfört med för några år sedan.
Ni har även nyckelfärdiga lokaler via konceptet Smart & Klart som expanderar. Kommer hyresgäster vilja sluta inreda sina kontor?
– Förändring och innovation från vår sida handlar om att hela tiden förbättra vår affär, det kommer vi alltid sträva efter. Vissa kunder är i expansionsfas och vet inte vad de behöver, då är det praktiskt med nyckelfärdigt. Man vill in snabbt, och det kostar ju även att köpa möbler och inreda. Vi anpassar konceptet hela tiden och det är nog främst graden av service som kommer att förändras.
Vad kommer att vara den stora skillnaden på kontor om 5–10 år?
– Delning av resurser kommer att öka ännu mer, allt från stora konferensrum till cykelservice för att nämna två exempel. Alla vill ha service och för de hyresgäster som är lite mindre är det rationellt att dela. Man vill ha både och, sitt eget krypin och även tillgång till annat. Gatuplanen kommer fyllas med mer service i stället för traditionella butiker, men det ser vi ju sedan några år tillbaka. Trygghet och säkerhet blir allt viktigare.
Vilka blir de viktigaste ”gröna” frågorna framöver?
– Vi har en väldigt tydlig hållbarhetstrend. Hyresgäster vill ha koll på vad huset och lokalen har för emissionsfaktorer. Det handlar om att kunna leverera data till hyresgästerna, kvalitetssäkrad energidata och hållbarhetsrapporter som de behöver till sin CSRD-rapportering. Vi märker ett allt större intresse för detta från från hyresgästerna.
Det blir allt fler pop up-lokaler för butiker. Är det framtiden?
– Vi har våra Open Spot. För oss har det varit framgångsrikt, särskilt i de bästa lägena. Hur många det blir beror på marknaden.
Det upprepas att fastighetsbranschen ligger efter i den digitala omställningen. Stämmer det?
– Många har nog hittills inte sett behovet på samma sätt som i andra branscher. Det är viktigt att komma ihåg att digitalisering inte är ett självändamål. Det är en möjliggörare som vi använder i syfte att stärka vårt kunderbjudande och vår affär samt vår egen rapportering.
– Jag är en nyfiken person. Jag testar gärna nya saker när de dyker upp – som till exempel ChatGPT. Generellt är jag supernyfiken på AI. Det måste man vara. Är man inte intresserad och låter bli att utforska finns en uppenbar risk att utvecklingen av verksamheten tappar fart.