Hotelljätten BWH ska låta varumärket Aiden växa med främst nybyggda hotell som erbjuder gästerna lägre pris. Med digitala lösningar och hologram utmanar de nu de traditionella hotellen.
BWH Hotels har under hösten expanderat sitt varumärke Aiden då hotelloperatören CIC Hostpitaly bland annat förvärvat hotell av tidigare Connect Hotels. Totalt har det blivit sju nya hotell i Skandinavien under hösten, varav fem i Sverige.
– Vi tycker att vi har ett hittat en lucka i marknaden där vi kan erbjuda lite andra hotell än vad som traditionellt erbjuds. Genom att kunna erbjuda mer digitala lösningar så kan vi driva hotellen på ett mer lönsamt sätt och på så vis kunna erbjuda kunderna ett lägre pris, säger Johan Michelson, vd för BWH Hotels Skandinavien till Fastighetsvärlden.
Det finns enligt honom flera anledningar till att det lägra prissegmentet legat orört så pass länge i Sverige.
– Hotellbranschen är väldigt konservativ och man är rädd att tappa den position man har. Men sen är Skandinavien en rätt liten marknad. Här måste man tillfredsställa många olika kundgrupper samtidigt för att kunna fylla hotell och det är svårt att bli för smal och då har man dragit sig för att satsa på något nytt.
Men det är bara början. Tillsammans med CIC vill BWH etablera ytterligare 30 hotell under de närmaste tre åren.
– Redan nu under 2024 öppnar vi 7-10 nya hotell och sen lika många året efteråt och då kommer vi snabbt upp i de där 30, säger Johan Michelson.
Framför allt är man intresserade av lägen utanför de stora städerna med stora flöden av människor som flygplatser, universitet, sjukhus och motorvägar. Till största delen är man dessutom intresserad av att bygga helt nytt med en ratio på cirka 70 procent nybygge och 30 procent förvärv.
– Vi tittar mycket på nyetableringar och new construction då CIC inte bara vill investera i själva driften utan även äga själva, säger Johan Michelson.
Nyckeln till expansionen är alltså att minska kostnaderna genom att främst digitalisera så mycket som möjligt i processen i allt från beställningar till incheckning och service. Ett av de verktyg som redan nu används i Aidens hotell i Herning i Danmark men som är tänkt att spridas till hela kedjan är hologramteknik.
I sin enklaste form kan hologrammen informera gäster med förinspelad information men på sikt kan de hjälpa till att drastiskt minska personalkostnaderna.
– Med ett hologramcenter kan 2-3 operatörer koppla upp sig i realtid och på så vis bemanna 30 hotell på distans under tider som tidigare var ganska händelselösa men som ändå kräver bemanning. Just nu är det en sådan fart på hotellen att det inte behövs men det kan vara bra att ha för till exempel off-season, säger Johan Michelson.