Burger King planerar kraftig offensiv
Offensiv både i city och på ”drive in”. Hamburgerkedjan Burger King planerar en större offensiv i Skandinavien som, enligt uppgift till Fastighetsvärlden, kan resultera i upp till 20 nya restauranger årligen de kommande åren, merparten kommer att öppna i Sverige.
– Jag kan inte kommentera några siffror, men vi ska expandera kraftig och dialogen med flera fastighetsägare är redan igång, säger Peter Eriksson, etableringsdirektör vid Burger King, till Fastighetsvärlden.
Idag har kedjan 148 restauranger i Skandinavien, varav 84 i Sverige.
– Vi har vita fläckar i hela städer, inte minst vid större handelsplatser och vi har få ”drive in”. Men vi planerar även för att etablera nya restauranger i centrala Stockholm, vi saknar till exempel en restaurang vid området kring Norrmalmstorg, säger Peter Eriksson.
En normal Burger Kinglokal i cityläge är cirka 300 kvm och en drive in kräver cirka 400 kvm lokal och 2000 kvm mark. Peter Eriksson är sedan 2 september ny nordisk etableringsdirektör, vilket är en ny tjänst. Totalt ingår fem anställda i bolagets etableringsgrupp. Eriksson har lång erfarenhet av liknande uppgifter från tidigare tjänster hos Systembolaget och Apoteket AB.
– Fastighetsägare har under de senaste åren blivit mer pro restauranger då dessa bidrar till att skapa en destination. Burger King är en av världens största restaurangkedjor och hyresavtalen är långa, så vi tror att det finns goda möjligheter för en snabb expansion, säger Eriksson.
Hans anställning är hos King Food AB (dotterbolag till Umoe Restaurants) som är master franchisetagare i Skandinavien. 80 av de svenska restaurangerna drivs av franchise, varav hälften av NSP som deklarerat intresse för att delta i offensiven. Hittills i år har Burger King, i Sverige, öppnat restauranger i Solna, Nyköping, Växjö, Uddevalla och senast i Borås. Senare i år ska portarna slås upp för nya restauranger vid Hötorget, vid Rosersberg (drive in) och i Katrineholm.
Fastighetsvärlden Idag 2013-09-16