Japanska Uniqlo öppnar första hos Vasakronan
Vasakronan har tecknat avtal med japanska klädkedjan Uniqlo som hösten 2018 slår upp dörrarna till sin första etablering i Norden. Etableringen görs i Sverigehuset vid Kungsträdgården i Stockholm. Butiken omfattar 1.580 kvm fördelat på fyra plan. Uniqlo har varit högst på mångas önskelista under de senaste åren.
Uniqlo i Europa:
- Storbritannien: 11 butiker
- Frankrike: 22 butiker
- Ryssland: 25 butiker
- Tyskland: 5 butiker
- Belgien: 3 butiker
- Spanien: 2 butiker
Som ett led i en större satsning på att stärka och utveckla cityhandeln har Vasakronan jobbat konsekvent för att utveckla kvarteren runt Sverigehuset. Målet har varit att göra handelsstråket längs Regeringsgatan/Hamngatan till ett av Stockholms vassaste. I kvarteren finns redan ett antal kända internationella varumärken, bland andra Victoria’s Secret (läs mer här) och Starbucks.
Nu ansluter sig även klädkedjan Uniqlo till området genom att öppna sin allra första etablering i Sverige och Norden.
– Att utveckla en stad eller ett stråk handlar om att skapa en bra blandning av butiker, restauranger och upplevelser – skäl för människor att vistas där. Etableringen av Uniqlo är efterlängtad av många och en etablering som ytterligare kommer att bidra till livet och rörelsen i kvarteren runt omkring. Ett lysande komplement till andra internationella varumärken i city, säger Ronald Bäckrud, regionchef Stockholm Vasakronan.
Sverigehuset är en av Stockholms mest ikoniska byggnader och uppfördes efter ritningar av Sven Markelius. För den konstnärliga utsmyckningen, ”Sverigeväggen”– ett metallkollage på fasaden mot Kungsträdgården, svarade Siri Derkert.
– Fastighetens ursprung och historia är unik vilket är något Uniqlo värdesätter. Ambitionen är därför att ta vara på de värden som finns i byggnaden och samtidigt utveckla och förfina med respekt, säger Ronald Bäckrud, chef region Stockholm Vasakronan.
Med mer än 1.900 butiker i 19 länder är Uniqlo ett japanskt klädmärke som erbjuder bas- och fritidskläder.
Illums Bolighus lämnade fastigheten i augusti 2017.
Tadashi Yanai, VD Fast Retailing, som är moderbolag till Uniqlo säger om etableringen i Stockholm:
– Vi är oerhört stolta och känner en stor ära inför vår lansering i Sverige under 2018, året som också innebär 150 år av diplomatiska relationer mellan Japan och Sverige. Vår introduktion på den svenska marknaden innebär också vår första etablering i Norden vilket stämmer väl överens med våra planer på fortsatt expansion i Europa. Sverige är en av världens mest innovativa nationer och är ett land som uppskattar såväl teknologi som design och är ledande inom modern livsstil. Jag hoppas att det svenska folket kommer att ta till sig vårt koncept LifeWear och göra det till sitt.