B-O Gustavsson: ”Ett krig varje morgon”
KF Fastigheter ser fyra trender för handeln. KF Fastigheter har tagit fram rapporten ”Utblick – Framtiden för handeln” som behandlar hur utvecklingen ser ut för handelsplatser. Bernt-Olof Gustavsson, VD på KF Fastigheter, kommenterar:
– Det är ett krig varje morgon, vi slåss alla om svenskens tid som blir allt mer knapp. Den ökande internethandeln gör att de fysiska butikerna måste förändra sig mycket snabbare än vad de gör för att överleva. Branschen brister för ofta i framtidsanalyserna vilket leder till misstag.
Rapporten identifierar fyra trender:
- Ökad digitalisering – allt fler gör research på nätet innan de köper en produkt.
- Allmän tidsbrist – Barnpassning i anslutning till shoppingen bra.
- Second hand – inte slösa influerar i högre grad köpbeteenden.
- Trendiga/Michelin-restauranger blir allt viktigare.
– Sammantaget är det kanske hjälp med läxläsning medan föräldrarna handlar, en hubb för hushållsnära tjänster med middagslådor från restaurangerna, och butiker där kunden kan både köpa och sälja varor som är vägen till morgondagens handelsplats, säger B-O Gustavsson.
Den 17 oktober arrangerar Fastighetsvärlden seminariet ”Köpcentrum och Butiker” på Grand Hôtel i Stockholm. Program och möjlighet till anmälan finns här.
Fastighetsvärlden Idag 2012-08-27