Aningen bättre för NCC
Det är inte någon otroligt stark resultattillväxt som NCC visar upp, resultatet på 1073 Mkr efter finansiella poster (431 Mkr) innehåller nämligen överskottsmedel om 818 Mkr från SPP. Rensat för jämförelsestörande poster så finns stannar resultattillväxten vid 11 procent för första halvåret. Räknat som rullande 12-månadersresultat är resultatökningen betydligt blygsammare. Föregående år så var det försäljning av aktier i Neptun Maritime och BPA som gav jämförelsestörande resultat om 201 Mkr. NCC tecknar en positiv bild av orderingången till företaget. Orderingången för byggverksamheten ökade under det första halvåret med 20 procent, under det andra kvartalet var ökningstakten t.o.m. 25 procent. Riktigt så stor ökning som det var under det andra kvartalet tror inteVD Jan Sjöqvist att det blir för helåret. Fastighetsverksamheten har utvecklats gynnsamt under året med en förbättring från 203 till 284 Mkr. Förbättringen kommer i sin helhet från större vinster i fastighetsutvecklingen, medan förvaltningsfastigheterna gett ett något lägre resultat än tidigare till en följd av ett minskat förvaltat bestånd. I byggverksamheten är det mest glädjande att NCC Bostad förbättrat resultatet kraftigt. Förbättringen kommer efter att man satsat mycket resurser på att bygga upp verksamheten, något som tidigare belastat resultatet. Affärsområdet har sammanlagt ca 8800 byggrätter för bostäder i Sverige. Drygt hälften av dessa finns i Stockholmsområdet. Det största frågetecknet för tillfället är NCCs BOT-verksamhet, och det är ägandet i A-Train som är det stora bekymret. NCCs ägarandel där är 44 procent och den andelen motsvarade en förlust om 52 Mkr under det första halvåret. Hur stor förlusten kommer att bli för hela år 2000 vill man inte uttala sig om men säger samtidigt att passagerartillströmningen successivt ökar. Under nästa år räknar man med att nå upp i det passagerarantal som motsvarar breakeven.