Öppningen flyttad 7 veckor – 85 procent uthyrt i MoS
Öppnar 12 november – ”Nu letar vi efter guldkoren”. När Mall of Scandinavia slår upp portarna i Arenastaden i Solna höst är det med ett brett utbud av starka koncept. Med åtta månader kvar till premiären är hela 85 procent av butiks- och restaurangytorna uthyrda.
Nu berättar dessutom Unibail-Rodamco att invigningen av Mall of Scandinavia kommer att ske torsdag den 12 november 2015. Tidigare har bolaget kommunicerat ”september” i ett flertal pressmeddelanden. Fastighetsvärlden har tidigare fått datumet fredagen den 25 september, vilket är en ”Superlönehelg”. Men nu slår alltså portarna istället upp 7 veckor senare.
På en yta om 100.000 kvadratmeter kommer 230 butiker och restauranger att erbjuda kunderna ett brett butiksutbud med spjutspetsar såsom COS, River Island, & Other Stories, Disney Store, Åhléns nya citykoncept, Nordens första IMAX-biograf och Stockholms största restaurangkluster.
Läs en lista över offentliggjorda hyresgäster här.
– Nu har vi alla de starka ankarbutiker som behövs för att skapa ett fantastiskt grundutbud, samt ett stort antal välkända internationella varumärken. Gensvaret från marknaden är oerhört positiv, säger Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic, på Unibail-Rodamco.
Uthyrningsstrategin har varit mycket framgångsrik, och i enlighet med planen är nu hela 85 procent av Mall of Scandinavias lokaler uthyrda. Ett av de mest särskiljande dragen är just utbudet och framförallt hur varumärkena har valt att satsa på sina butiker, uppger Unibail-Rodamco.
Mall of Scandinavia kommer att erbjuda flera flaggskeppsbutiker och introducera nya koncept på den nordiska marknaden. En del av centrumet, som är viktig för differentieringen, är the Designer Gallery, en central plats i Mall of Scandinavia där mode- och lifestylekoncept, konst och musik förenas i en dynamisk miljö. Här möts väletablerade varumärken och nya stjärnor på designhimlen. Både i form av temporära pop-ups och mer långsiktiga etableringar som tillsammans skapar känslan av ständig förändring och som regelbundet bjuder kunderna på något nytt. Uthyrningsarbetet går nu in i en ny fas, den sista delen av uthyrningsprocessen fokuserar på butiker som kompletterar de redan signerade hyresgästerna.
– De ytor vi har kvar är avsedda för koncept som verkligen bidrar till differentieringen. Nu letar vi efter det bästa och det oväntade, berättar Lars-Åke Tollemark. Vi för samtal med och letar efter riktiga guldkorn som är nytänkande, har gott renommé eller ännu inte är kända för en stor publik, säger Lars-Åke Tollemark.
Fastighetsvärlden Idag 2015-03-12