Övningar inför Toppmötet. Klockan 13.58 lämnade ett SJ InterCity-tåg Stockholms Centralstation med destination Åre. Vagn 5 och 6 är fyllda med fastighetsproffs som ska diskutera bland annat värdering av fastighetsföretag. Med på tåget finns även flera av Sveriges mer transaktionsintensiva personer så sannolikt kommer någon affär att initieras eller kanske till och med avslutas. Dem första ”affären” berörde dock en sallad som en av branschens mäktigaste (Erik Selin) frikostigt gav bort till en annan av branschens mäktigaste… (Sven-Olof Johansson).
Tåget är nu fyllt med fastighetsfolk som högljutt diskuterar utvecklingen på marknaden och de senaste affärerna. När tåget gjorde sitt första stopp vid Arlanda stod fortfarande minst hälften av resenärerna upp, livligt inbegripna i diskussioner. Klöverns storköp av Globen city var ett stort samtalsämne liksom Fastighetsvärldens uppmärksammade intervju med Dag Klerfelt i det senaste magasinet.
Gruppövningen med värdering av fastighetsföretag under tågresan kommer att genomföras i sexton grupper bestående av4-5 personer per grupp. Det är börsnoterade bolag som ska värderas och som underlag har grupperna senaste årsredovisning och kvartalsbokslutet från Q3 2013. Med hjälp av det ska grupperna gå igenom tre fastighetsbolag och prognosticera resultat de kommande två åren liksom utveckling av substans i bolagen. Övningarna kommer ligga till grund för delar av konferensinnehållet under fredagen.
I höjd med Gävle var gruppövningarna i full gång och några av börs-VD:arna (till exempel blivande börs-VD Jens Engwall) blev konfronterade med frågor redan under tågresan).
En medelstor investerare såg fram emot att köpa stationshuset i Storlien och berättade om stora planer. Jernhusen har haft fastigheten ute till försäljning länge och den var med på Catellas auktion utan att få något bud. Men tjii för investeraren. Jernhusen sålde fastigheten strax efter auktionen.
NCCs VD Peter Wågström, som tidigt i morse levererade bolagets årsbokslut före börsens öppning, har på tåget fått fortsätta att berätta om vad som gott bra eller mindre bra under året. Dessutom nyfikna frågor angående att styrelsen föreslår höjd utdelning och samtidigt väljer att dela upp utdelningen på två tillfällen, en gång i april och en i oktober.
Grupperna är nu mitt inne i sina uppgifterna. Teoretiska resonemang blandas med mer pragmatiska grepp. Några av de bolag som är på väg mot börsen men ännu inte noterats leder till stort huvudbry, informationen som är tillgänglig är svår att ställa prognoser ifrån.
I övningsmaterialet ingår en fråga kring förvaltningskompetensen i respektive bolag och dess påverkan på bolagets utveckling. Övningsledningen har varit lite försiktiga där, enligt vad FV erfar gällde frågan ursprungligen ledningens kompetens, men omformulerades i ett sent skede. Stämningen är dock på topp och flera grupper har åsikter även om toppen i bolagen och deras riskbenägenhet samt kompetens.
Klockan 20.46 når tåget Åre. Som kuriosa kan nämnas att staten ursprungligen ville dra järnvägen norr om Åreskutan för att där ansluta till en koppargruva. En stark lokalpolitiker såg dock till att sträckningen blev som den är idag.
Under fredagen väntas en heldag konferens som inleds klockan 08.30. Förra årets konferens var mycket lyckad och blev väldigt omtalad – så förväntningarna på årets konferens är minst sagt höga.
Tåget anlände Åre på utsatt tid, några grupper hade fullt sjå att hinna få ihop sina siffror i företagsvärderingarna. Mer om det under fredagen.
Fastighetsvärlden Idag 2014-01-30