Köpcentrumbossarna om framtiden

Annons

International Council of Shopping Centres, ICSC, håller i år sin europeiska konferens i Stockholm. Över 600 deltagare från 32 olika länder har vallfärdat till Stockholm för att nätverka och lyssna på några av branschens tyngsta makthavare. En av de mest emotsedda programpunkterna är Forum of CEOs där bland andra Laurent Morel, Styrelseordförande för Klépierre, och Citycons VD Marcel Kokkeel ska ge sin syn på utmaningarna och möjligheterna för shoppingcentersegmentet framöver.

Hela panelen:

Laurent Morel, Styrelseordförande Klépierre

Marcel Kokkeel, VD Citycon

Thierry Halff, VP Maus Frères

Peter Wilhelm, VD Wilhelm & Co (Extrainsatt då Fernando Oliveira fått förhinder)

Alla deltagare har fått en röstingsdosa och publiken värms upp med ett antal frågor. Bland annat anser publiken att det absolut största hotet mot den fysiska handeln är e-handel. Med en stor majoritet anser publiken också att vi ännu inte har lämnat det värsta av den ekonomiska nedgången bakom oss.

Paneldiskussionen är igång och hotet från e-handel är först på agendan. Citycons VD, Marcel Kokkeel, säger att vi inte ska se e-handel som ett hot utan en vän.

– Internet driver faktiskt nya hyresgäster till våra shoppingcenters. Ta Sverige som exempel, varumärkespenetrationen är ganska låg medan internetpenetrationen är hög. Många varumärken börjar sin bana genom e-handel och hittar sedan vägen ut till den fysiska handeln.

Laurent Morel:

– Marginalerna på internet är låga, det är en kanal för distribution och inte försäljning. Marginalerna får man i den fysiska handeln så vi ska inte överdriva hotet från e-handeln.

Marcel Kokkeel får frågan vad som är utmärkande för den nordiska marknaden. Han säger:

– Norden är den bäst bevarade hemligheten inom detaljhandeln. Här läser man om ekonomisk kris, man upplever den inte. Stockholm och Helsingfors är de två snabbast växande städerna i Europa, inte London och inte Paris. Men samtidigt har Norden väldigt få varumärken jämfört med vissa andra europeiska länder. Man kan verkligen fråga sig varför.

Laurent Morel får samma fråga:

– En bra hemlighet är en väl bevarad hemlighet. Men Norden är väldigt affärsvänligt, vi borde verkligen få hit fler retailers men samtidigt krävs utveckling. En del shoppingcenters i Norden är lite daterade. För att få hit de nya varumärkena måste köpcentren först uppdateras.

Peter Wilhelm om vad som utgör en bra galleria:

– Man pratar mycket om platser att mötas på, inte bara för att shoppa på men det räcker inte. Man behöver en plats att drömma på, man ska känna sig som på ett femstjärnigt hotell, design och arkitektur är synnerligen viktigt och inte minst varumärkena.

Thierry Halff om utmaningarna i branschen:

– Vi kommer från Schweiz, ett litet land och vi har stora problem med att locka stora internationella varumärken. Svårt att komma in på grund av tre olika språk. Sedan utgör Schweiz ett unikt fall eftersom två stora företag dominerar hela marknaden för shoppingcenters. Vi försöker ta positionen som det tredje alternativet genom att hela tiden ta fram nya koncept och hålla vår mix av retailers fräsch.

Marcel Kokkeel om det ekonomiska klimatet:

– Vi investerar i main stream shoppingcenters dit många kommer dagligen, som Kista som vi nyligen köpte, eller mindre välbesökta gallerior. Vi tror att de är motståndskraftiga mot ekonomisk nedgång. Jag säljer inte drömmer, jag säljer verkligheten och att dricka en kopp kaffe i en fin galleria är fortfarande ett billigt nöje.

Peter Wilhelm:

– Det finns ingen anledning att vara pessimist. Det verkar finnas en konsensus i att man måste vara dominant och ha över 45.0000 kvm och sju miljoner besökare men så enkelt är det inte. Som Marcel Kokkeel sa så kan man göra bra marginal på mindre välbesökta gallerior där besökarna känner sig bekväma och välkomna.

Fler Nyheter från förstasidan

Bakslag för ny lag vid hyresförhandling

”Vi kan inte sitta och förhandla utifrån den som har lägst inkomst.”

Hyundai flyttar HK till Frösunda

Flyttar huvudkontoret från Malmö.

Logistea i två affärer om 250 mkr

”Två nyproducerade fastigheter med mycket god intjäningsförmåga via hyresavtal med långa löptider.”

Svenska Spel flyttar till Slussen – bantar 65%

Hyr lokaler inom tullarna med vattenutsikt. Lämnar ”succéområde”.

Andreas Kvarn, Norrköping. Mannersons

Öppnar coworking i kvarn från 1800-tal

Tar över hela byggnaden om 3.500 kvm.

Bilder: Spring För Livet 2024

Nytt deltagarrekord med hela 1.858 anmälda. Se flera bilder från det stora branscheventet på Djurgården och läs även vilka som var snabbast.

Byggstartar 78 i Solna

Satsar i populärt område.

OBOS, Resona, Aspudden.

Obos köper i hippt område – vill bygga 190 lägenheter

Tar över The Other Group´s del av projektet.

Mårten Othérus ny vd för Nordr Sverige

Efterträder Biljana Pehrsson som blir vd för Jernhusen den 1 maj.

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Tillbaka till förstasidan