Decklands från väst.

Överdäckningsvision i Malmö

Sedan centralstationens glashall vid Malmö central öppnades för drygt tio år sedan har byggaktiviteten varit hög i Nyhamnsområdet och projekten har avlöst varandra. Nu föreslår Skanska i samarbete med Sweco en vision som, om den blir verklighet ska knyta samman Nyhamnen med stadskärnan genom en överdäckning.

Annons

Förslaget syftar till att uppföra en förlängd 15.000 kvadratmeter stor glashall ut från den nuvarande centralstationen som ansluter till en överdäckning av bangården som ska sträcka sig till Drottningtorget på den motsatta sidan av Östra hamnkanalen, en sträcka om cirka 400 meter. Genom överdäckningen vill Skanska och Sweco skapa en modern mobilitetsnod en modern mobilitetsnod med reseterminal, nya bostäder, fler arbetsplatser, hotell, gemensamma ytor och ett konst- och kulturhus i bästa läge.

Den nya stadsdelen, med arbetsnamnet Decklands, knyts samman med gamla stan med en bro till för gående, cykel och fordon över kanalen vid Drottningtorget med en ny ramp från Slussen över bangården ökar tillgängligheten för den tänkta nya, östra delen av Malmö C.

Förnärvarande pågår färdigställandet av Domstolverkets nya lokaler samt Eons nya huvudkontor i området. Fullt utbyggt ska de 93 hektar, exklusive bangården, som Nyhamnens planområde omfattar, innehålla 9000 nya bostäder samt 16000 nya arbetsplatser fördelat på 400.000 kvadratmeter BTA.

Utöver att fungera som länk mellan stadsdelar är syftet med planerna även att utöka kapaciteten Malmö central. Där resandetrycket antas öka då Fehmarn bält-tunneln står klar 2029. Den föreslagna tunnelbanelinjen till Köpenhamn samt nya höghastighetståg kommer om de bli verklighet att öka trycket ytterligare.

Projektet är tydligt inspirerat av förslaget om överdäckning av spårområdet vid Stockholms central som presenterades i januari 2022 beräknas generera cirka 3000 arbetstillfällen och ta 15 år att färdigställa. Enligt Sweco och Skanska beräknas överdäckningen av spårområdet kosta i storleksordningen 1,6-2 miljarder kronor att uppföra medan hela Decklands kostar mellan 3,6 och 4,9 miljarder kronor.

Decklands från öster med den nya bron i förgrunden.
Projektet ska både knyta samman Gamla staden med Nyhamnen och förbättra resekapaciteten.

Fler Nyheter från förstasidan

Bilder: Spring För Livet 2024

Nytt deltagarrekord med hela 1.858 anmälda. Se flera bilder från det stora branscheventet på Djurgården och läs även vilka som var snabbast.

Byggstartar 78 i Solna

Satsar i populärt område.

OBOS, Resona, Aspudden.

Obos köper i hippt område – vill bygga 190 lägenheter

Tar över The Other Group´s del av projektet.

Mårten Othérus ny vd för Nordr Sverige

Efterträder Biljana Pehrsson som blir vd för Jernhusen den 1 maj.

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Alma utökar i Häggvik

Förvärvar fastighet i Sollentuna.

Krönika

För liberala regler för bostadsrätter?

”Bostadsrätterna ses alltmer som en investering än som ett eget boende.”

Upp som en sol…

Men borta är nu alla ursprungliga visioner och kvar finns en samling överbelånade skräpfastigheter. Willy Wredenmark kommenterar.

Hon får toppjobb på Skanska

Läs om dagens bestånd och om framtidsplanerna.

Blir vd på Fastator – igen

Tar över efter 82-årige Björn Rosengren.

Tillbaka till förstasidan