Ett av finländska Motonets varuhus i Finland.

Finska Motonet vill etablera sig i Sverige genom storsatsning

Detaljhandelskedjan Motonet, som erbjuder produkter och tjänster för bil, hem, trädgård, båt, jakt och friluftsliv, fortsätter sin kraftiga tillväxt och etablerar sig i Sverige. Planen är att öppna tio butiker i Sverige inom två år.

Annons

Fakta Motonet:

  • Omsättning 390 miljoner euro (2020).
  • 1.400 anställda.
  • 40 varuhus, varav 39 i Finland och ett i Estland.
  • Varuhusen är ca 4.000 kvadratmeter och har i genomsnitt 60 anställda
Visa faktaruta

Vd:n Toni Stigzelius berättar för Fastighetsvärlden att Motonet  söker lokaler som är mellan 4.000 och 5.000 kvm stora, primärt längs den svenska öskusten.

– Det är närmare till Finland. Därefter är vi redo för den västra sidan. Men vi utvärderar definitivt alla alternativ och utesluter inga alternativ just nu.

Motonet siktar in sig på städer som har över 75.000 invånare. Lägena man letar efter är nära ledande retailanläggningar, kända varumärken eller nära större vägar. Kedjan vill även få plats med cirka 120 parkeringsplatser utanför sina varuhus.

I Finland är kedjan fastighetsägare vid 70 procent av sina varuhus.

– I Sverige skulle det kunna bli tvärtom. Våra ägare är öppna för att både äga och hyra, säger Toni Stigzelius till Fastighetsvärlden.

Stigzelius nämner orter från Umeå i norr till Linköping i söder, alla nära östkusten, som prioriterade.

Expansionen omfattar näthandel och flera fysiska varuhus, varav det första beräknas öppna i slutet av 2023. Som ett led i expansionen investerar ägarna 70 miljoner euro för att bygga ett av Europas modernaste logistikcenter som kommer att serva hela koncernen.

– Vi satsar stort med kapacitet att öppna minst tio varuhus inom loppet av två år, och vi utmanar därmed flera av de svenska detaljhandelskedjorna. Styrkan i vårt koncept är en ovanligt stor bredd inom respektive produktkategori, där vi erbjuder både egna produkter och välkända varumärken. På det sättet har vi ett unikt erbjudande till de svenska konsumenterna, säger Toni Stigzelius, vd för Motonet, som i tidigare roller har etablerat Stadium och XXL i Finland.

Motonet, som är en del av familjeägda Broman Group, har 39 varuhus och 1.400 anställda i Finland och är en av landets mest snabbväxande detaljhandelskedjor. 2016 tog kedjan steget in på den estniska marknaden och etablerade sitt första varuhus i Tallinn. Nästa steg i bolagets internationella expansion är satsningen på Sverige, där man nu söker efter fastigheter på flera orter och inleder rekryteringen av en landschef.

Motonets koncept är ett varierat produktsortiment i kombination med innovativa tjänster. Kedjan satsar bland annat på att bygga upp servicecenter för bilar i direkt anslutning till varuhusen, för att erbjuda verkstadstjänster, snabbservicestationer och biltvätt som komplement till försäljningen av reservdelar och biltillbehör.

Som ett led i etableringen i Sverige investerar Broman Group cirka 70 miljoner euro för att bygga upp ett av Europas modernaste logistikcenter i Kervo nära Helsingfors. Delar av det nya logistikcentret tas i bruk redan under hösten 2021 och anläggningen öppnar i sin helhet i samband med Motonets lansering i Sverige.

Toni Stigzelius, vd, Motonet Oy.

Fler Nyheter från förstasidan

Bakslag för ny lag vid hyresförhandling

”Vi kan inte sitta och förhandla utifrån den som har lägst inkomst.”

Hyundai flyttar HK till Frösunda

Flyttar huvudkontoret från Malmö.

Logistea i två affärer om 250 mkr

”Två nyproducerade fastigheter med mycket god intjäningsförmåga via hyresavtal med långa löptider.”

Svenska Spel flyttar till Slussen – bantar 65%

Hyr lokaler inom tullarna med vattenutsikt. Lämnar ”succéområde”.

Andreas Kvarn, Norrköping. Mannersons

Öppnar coworking i kvarn från 1800-tal

Tar över hela byggnaden om 3.500 kvm.

Bilder: Spring För Livet 2024

Nytt deltagarrekord med hela 1.858 anmälda. Se flera bilder från det stora branscheventet på Djurgården och läs även vilka som var snabbast.

Byggstartar 78 i Solna

Satsar i populärt område.

OBOS, Resona, Aspudden.

Obos köper i hippt område – vill bygga 190 lägenheter

Tar över The Other Group´s del av projektet.

Mårten Othérus ny vd för Nordr Sverige

Efterträder Biljana Pehrsson som blir vd för Jernhusen den 1 maj.

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Tillbaka till förstasidan