URW: Upplevelser vanligare än produkter 2025

Unibail-Rodamco-Westfields har släppt ”Westfield How We Shop: The Next Decade” – företagets största detaljhandelstrendrapport hittills.

Annons

I rapporten presenteras fem viktiga trender som gemensamt kommer att förändra detaljhandeln från grunden.

En prognos är att 2025 bli året då upplevelseerbjudandet kommer att ta över majoriteten av butiksutrymmena.

– Att fokusera på hållbarhet, upplevelseerbjudanden, utökade valmöjligheter både online och i butik, personifierade produktrekommendationer samt lokal anpassning, kommer vara framgångsfaktorer för de detaljhandlare som vill bli framtidens vinnare. Som en ledande aktör vill vi vara med och driva branschen framåt och se till att vi skapar destinationer som ligger i linje med dessa trender för våra besökare att njuta av och våra återförsäljare och varumärken att trivas i, säger Lars-Åke Tollemark, Managing Director på Unibail-Rodamco-Westfield Nordic i en kommentar.

Fakta: Framtidens shopping enligt URW:s rapport.

  • Selekteringsmotvilja Över hälften av de europeiska konsumenterna är frustrerade över begränsade valmöjligheter och dåligt anpassade personliga rekommendationer på nätet. En trend som påvisar att detaljhandlare bör följa sina kunder noggrant och utgå ifrån högkvalitativ data för att förbli relevanta. Nästan 60% vill bläddra sig igenom det totala utbudet och inte få skräddarsydda urval när de handlar online. Smarta handlare som använder sitt online-utrymme för att visa upp hela sortimentet och parallellt använder den fysiska butiken för att överraska och inspirera till impulsköp, kan bli morgondagens framgångssagor. Konsumenter önskar också se rena online-varumärken i fysiska butiksmiljöer, med Netflix, Spotify och Tinder som populära exempel.
  • Upp-och-nervänd detaljhandel: Hela detaljhandelsmodellen och människors shoppingvanor kommer att förändras från grunden fram till år 2025, då 59% av konsumenterna förväntar sig att mer än hälften av detaljhandelsutrymmet kommer att tillägnas åt upplevelser snarare än produkter. Hela 75% av konsumenterna tror att detta kommer att vara verklighet senast 2027. 81% av konsumenterna världen över är villiga att betala mer för upplevelser och de vill framför allt se mer kreativa upplevelser inriktade på hälsa och spel i butikerna. Upplevelser som tillgodoser deras behov av självutveckling och kulturell exponering.
  • Självförsörjande butiker: Konsumenternas medvetenhet kommer snabbt att påskynda efterfrågan på fler hållbara lösningar, där hela 71% av konsumenterna efterfrågar produkter som tillverkas direkt i butiken. 76% av européerna vill att detaljhandlare ska göra mer för att hantera miljöutmaningarna. Konsumenter är också mer positiva till att hyra vissa produkter vilket tenderar att bli en livsstil och inte bara en temporär lösning för specifika behov.
  • Shoppingkirurgi: Återförsäljare kommer att lyfta personalisering till nästa nivå och likt läkare diagnostisera utifrån exakta behov, vilket kan vara värt mer än 4 biljoner euro per år i Europa. Mer än en tredjedel av konsumenterna är villiga att tillhandahålla sitt DNA i gengäld för personliga och exakta rekommendationer. Diet- och hälsoprodukter kommer att erbjudas baserat på konsumentens hormonprofil.
  • Lokal anpassning: Morgondagens detaljhandelsutrymmen kommer att bli symbiotiska mötesplatser i lokalsamhället, där 70% av konsumenterna önskar att miljöerna återspeglar människorna som bor i området. 51% föredrar lokala varumärken framför välkända märken. Konsumenter längtar efter fler minnesvärda upplevelser. I och med nedgången i antalet shoppingstråk med mötesplatser i Europa, börjar konsumenter se sig om efter nya platser där de kan tillfredsställa sitt behov av meningsfulla möten som de en gång upplevde i den lokala stadskärnan. Detaljhandeln och dess utrymmen har den perfekta positionen för att täppa till det här glappet i framtiden.

Fler Nyheter från förstasidan

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Alma utökar i Häggvik

Förvärvar fastighet i Sollentuna.

Krönika

För liberala regler för bostadsrätter?

”Bostadsrätterna ses alltmer som en investering än som ett eget boende.”

Upp som en sol…

Men borta är nu alla ursprungliga visioner och kvar finns en samling överbelånade skräpfastigheter. Willy Wredenmark kommenterar.

Hon får toppjobb på Skanska

Läs om dagens bestånd och om framtidsplanerna.

Blir vd på Fastator – igen

Tar över efter 82-årige Björn Rosengren.

Batljans PPI nu på börsen – aktuellt med köp i Sverige

Ilija Batljan i FV-intervju om framtiden för det nu noterade bolaget. Se bilder från ceremonin.

Minus 872 mkr i eget kapital

Med ett alarmerande ”rött” bokslut kan frågor ställas om bolaget inte borde ha agerat innan fordringsägarna gick till tingsrätten med konkursansökan.

OP begärs i konkurs – bolagets nionde liv testas

Konkuransökan har lämnats in till tingsrätten. FV kan berätta att några försäljningar är nära – men kan nog inte rädda bolaget.

Vakansgraden upp

Något mer tomställda lokaler hos Vasakronan. Läs om de olika segmenten och de fyra orterna.

Proptechbolag ansöker om rekonstruktion

Vd:n: ”Vi har konstaterat att det inte är möjligt att hitta tillräcklig finansiering i det tuffare klimatet på finansmarknaden”.

Doldis ska bygga bostäder i Slakthusområdet

Har ägt den friköpta fastigheten i mer än 40 år – nu blir det bostäder och kontor.

Köp på Kungsholmen för 70 mkr

Köper 32 lägenheter från privat ägare.

Gärahovs Bygg i konkurs

Anställda i ledande position kommer polisanmälas.

Tillbaka till förstasidan