Diös smällde av en riktigt tung paneldebatt på måndagen under Almedalsveckan. Det norrländska företaget är ledande fastighetsägare i nästan ett tiotal städer och arrangerade en programpunkt med rubriken ”Framtidens attraktiva städer”.
Den som tog till orda först var den norske hotellkungen Petter Stordalen som inledde med att berätta hur hans bolag utvecklat två hotell vid Brunkebergstorg.
– Det vi kan göra i Stockholm och Visby kan vi göra i alla städer. Man måste ha bra visioner. Vi måste skapa mötesplatser och vi måste lära oss att älska byggkranar, sa Stordalen inför den fullknökade lokalen i Vinterträdgården på Clarion Wisby Hotel.
Han fortsatte att tala optimistiskt om Sverige.
– Det kommer att hända mer i Sverige än i Finland, Danmark och Norge tillsammans den kommande fem åren.
Caroline Berg, ordförande Axel Johnson AB, konstaterade att fortsatta förändringar är att vänta inom handeln och att stadskärnorna åter kan bli vinnare. Hon berättade att koncernen gått från noll procent till 20 procent e-handel på kort tid, men att det inte behöver innebära ett fortsatt hot mot stadskärnorna.
– Man kommer framöver inte ha samma lust att åka till handelsplatserna, men det kommer att finnas ett sug efter stadskärnorna. Det handlar om att vi ska erbjuder tjänster och service. Det finns även en mottrend till det digitala i form av upplevelser.
Hon avslutade sin inledning med att tro att allt fler kommer att återgå till att äta mer av det lokala.
Per Schlingmann, författare och rådgivare, hakade på.
– Det handlar om att skapa platser där människor vill vara. Vi vill ha närheten, plus även lite inslag av landsbygd och hantverk. Vi tar tillbaka bagerier, bryggerier, destillerier.
– Det har tidigare handlat om enskilda fastigheter för att skapa attraktion, men det handlar nu om områden. En plats måste aspirera på något, den får aldrig stelna. De framgångsrika städerna är de som har många inflyttade. Då kommer en annan öppenhet.
Henrik Lundmark, fastighetschef, Diös:
– Det svåra är att ändra de strukturer som finns. Vi måste komma närmare hyresgästerna så vi kan regissera vad som händer och få den mix som eftersträvas. Staden är en scen. Man kan inte bara hyra ut en butik. Man måste bygga en story, och det är en utmaning.
Caroline Berg passade även på att kommentera hyresnivåerna – som varit ett hett ämne hos flera kedjor den senaste tiden.
– Hyrorna måste ner. Det är otroligt viktigt för framtiden. Men det handlar inte bara om hyrorna, utan även om möjlighet till en flexibilitet. Alla måste kroka arm.
Som andra halvlek i debatten medverkade Berit Behring, Country Manager, Danske Bank Sweden, Anna Wikland Country Director Sweden, Google och Knut Rost, vd, Diös.
Diös programpunkt kan beskrivas som en av de allra hetaste under hela Almedalsveckan. Den som lyckades få ihop det starka startfältet var Diös kommunikationschef Mia Forsgren.
– Vi jobbar hårt med stadsutvecklingsfrågor sedan några år och vi tycker att det är viktigt att hålla igång debatten. Vi tycker även att det är viktigt att lyssna på alla, oavsett vilken bakgrund man har, säger säger Mia Forsgren till Fastighetsvärlden.
Forsgren själv har jobbat på Diös sedan 2016 och har en bakgrund inom musikbranschen – som var bland de första att genomgå den digitala transformation.