Det är i det rödmarkerade området som den nya Stockholmsmässan kan hamna, enligt uppgift till Fastighetsvärlden: Karta: Google/Fastighetsvärlden.

Revansch för Kista med ny stor mässa

Utvecklingen i Kista har somnat in samtidigt som Solna har tagit taktpinnen med nya Arenastaden. Nu kan Stockholms stad kontra genom att flytta Stockholmsmässan från Älvsjö till Kista.

Annons

(Artikeln är ursprungligen publicerad i magasinet Fastighetsvärlden nr 7/8 2018)

En flytt skulle onekligen stärka Kista men samtidigt medföra ett hårt slag mot södra Stockholmsområdet eftersom det sedan flera decennier råder en kraftig övervikt för den norra delen när det gäller arbetsplatser – medan södra delarna i flera områden är rena sovstäder.

När Fastighetsvärlden i april 2016 arrangerade ett stort seminarium om Stockholmsmarknaden på nyinvigda Scandic Continental medverkade bland annat Ingela Lind, då biträdande stadsdirektör i Stockholms stad (numera stadsdirektör). Hon sa bland annat:

– Vi måste göra något för att Kista åter hamnar på banan. Området hamnar alltmer i skuggan av Arenastaden.

Mycket är på gång. Spårvägen ska ansluta till området 2023, det finns massor med planer för att komplettera kontorsområdet med bostäder och idrott. För 2024 övervägs ett bo-expo i Kista.

Att få Stockholmsmässan till Kista skulle onekligen stjäla en del av Arenastadens lyskraft.

Mässan har sedan 1971 legat i Älvsjö efter att tidigare ha funnits i mer centrala Storängsbotten där expansionsmöjligheter saknades. 

Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg fick under hösten 2017 i uppdrag av styrelsen att utreda en eventuell flytt av mässan till Kista. En av orsakerna var att man vill ha mässan där det finns ett mer levande närområde.

– I vår omvärldsanalys ser vi att en mässa helst ska integreras med sin omgivning. Man ska erbjuda ”bo, äta och mässa”, säger Sjöberg.

Närområdet runt mässan i Älvsjö är i dag klent när det gäller att erbjuda besökarna något annat när de kliver ut därifrån. Det råder brist på restauranger, hotell och nöjen.

Han konstaterar att det i nuläget är två alternativ som återstår att utreda – antingen att utveckla området i Älvsjö eller att flytta till Kista. En mässa i Kista skulle kunna stå klar tidigast 2025.

Tidigare har det funnits önskemål från duon Swedavia och Per Taube om att flytta Stockholmsmässan till Arlanda. Men det är alltså inte aktuellt.

Sjöberg konstaterar att en eventuell ny mässa i Kista handlar om att antingen uppföra en helt ny anläggning eller integrera en ny ihop med den mindre mässanläggning som sedan 2008 finns söder om Victoria Tower.

– Den nuvarande anläggningen i Älvsjö håller världsklass, men det har byggts i etapper. En ny mässanläggning går att bygga mer yteffektivt, bland annat när det gäller konferensverksamhet i flera våningsplan. Så ytbehovet är ungefär densamma, säger Patric Sjöberg som inte vill kommentera när ett beslut i frågan kommer att fattas. 

Johan Ödmark, vd vid Kista Science City, välkomnar förstås planerna på att eventuellt flytta den stora mässan dit.

– En etablering här skulle vara riktigt bra för Kista.

Han konsterar vidare att stora hyresgäster i Kista som Ericsson och IBM står bakom önskemålet.

– När kraftledningsgatan längs med E4:an grävs ner så öppnas stora möjligheter, och ITC-företagen är inte i behov av lokaler där, utan vill sitta mer centralt i Kista.

– Men vi vill inte ha en stor låda, det känns inte så modernt. Vi vill att den ska kännas som en del av närområdet och man kan blanda in till exempel kultur och muséer.

Stor fastighetsägare i Kista – och speciellt i det område som Fastighetsvärlden pekar ut – är Klövern. Bolaget äger bland annat den mindre mässa som finns vid Victoria Tower och merparten av byggnaderna norr- och söderut längs E4:an. Fastigheterna norrut har Klövern under de senaste åren moderniserat medan flera av de byggnader som finns söderut har ett lågt värde.

– Om Stockholmsmässan flyttas till Kista skulle det förstås vara väldigt bra för området. Det händer redan mycket där nu, med bland annat flera bostadsplaner, som gör att det känns att det går åt rätt håll när det gäller att skapa en blandad stadsdel, säger Rutger Arnhult, vd och storägare i Klövern.

Bland övriga fastighetsägare söderut, vid sidan om dominanten Klövern, finns Sagax och ABB.

Flera som Fastighetsvärlden talar med lyfter även platsen längs E4:an och området mot E18 som bra på flera sätt. Skyltläget är sannolikt ett av Sveriges bästa, mässan skulle bli något av en bullervall in mot de stora mängder bostäder som planeras och en transportväg till mässan längs med E4:an skulle hålla nere trafiken i övriga Kista.

Ytterligare en anhängare till att flytta Stockholmsmässan till Kista är Sollentuna kommun. Där håller man på att utveckla Helenelund på andra sidan E4:an, inklusive stadsutvecklingsprojektet Kilen som finns mellan E4:an och järnvägen.

– En mässa i Kista skulle absolut inte smaka illa för oss, säger Thomas Ardenfors (M), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Han berättar att man från Sollentunas håll i översiktsplanen länge haft med en parköverdäckning av E4:an från den södra delen av Helenelunds pendeltågsstation till södra Kista för att bättre knyta ihop områdena.

Han konstaterar även att man jobbar för att regiontågen ska stanna vid Helenelund.

– Tillsammans med tvärbanan som står klar om några år så blir det en intressant hub.

Sollentuna kommun vill även skapa en förbindelse till det möjliga stadsutvecklingsområdet Kymlinge som ligger på den södra sidan av E18 och väster och E4:an.

– Sollentuna kommun äger en markbit där i hörnet som skulle kunna bli kontorshus om övriga området exploateras. Om den tunnelbanestationen som finns förberedd där sedan decennier öppnas så kan boende på Sollentunasidan cykla dit på två–tre minuter eller gå på tio minuter. 

Även Johan Öberg är positiv till att öppna stationen i Kymlinge. Avståndet dit från södra Kista är 600 meter, att jämföra med 900 meter från Kista tunnelbanestation till Victoria Tower/Kistamässan.

Hotellrådgivningsbolaget Annordia har på uppdrag av Fastighetsvärlden tagit fram uppgiften att det idag finns 1.244 hotellrum i postorten Kista, varav 1.054 finns i stadsdelen Kista. Det finns dessutom planer på ytterligare hotell. Vid en pendeltågsstation söderut, vid Ulriksdal, finns idag tre hotell och ett fjärde håller på att byggas invid stationen. Ytterligare en station söderut, vid Solna station, finns bland annat stora Friends Hotel som ska byggas ut.

I Älvsjö finns det, enligt Annordia, sex hotell med en total kapacitet om 753 rum.

Avståndet till Arlanda är förstås kortare från Kista (Helenelund) än från Älvsjö. Med pendeltåg är resan 23 minuter kortare till Kista. Sett från Stockholms city så är dock restiden, med samma pendeltåg, 2–3 minuter kortare från Älvsjö än från Kista.

Fler Nyheter från förstasidan

Bakslag för ny lag vid hyresförhandling

”Vi kan inte sitta och förhandla utifrån den som har lägst inkomst.”

Hyundai flyttar HK till Frösunda

Flyttar huvudkontoret från Malmö.

Logistea i två affärer om 250 mkr

”Två nyproducerade fastigheter med mycket god intjäningsförmåga via hyresavtal med långa löptider.”

Svenska Spel flyttar till Slussen – bantar 65%

Hyr lokaler inom tullarna med vattenutsikt. Lämnar ”succéområde”.

Andreas Kvarn, Norrköping. Mannersons

Öppnar coworking i kvarn från 1800-tal

Tar över hela byggnaden om 3.500 kvm.

Bilder: Spring För Livet 2024

Nytt deltagarrekord med hela 1.858 anmälda. Se flera bilder från det stora branscheventet på Djurgården och läs även vilka som var snabbast.

Byggstartar 78 i Solna

Satsar i populärt område.

OBOS, Resona, Aspudden.

Obos köper i hippt område – vill bygga 190 lägenheter

Tar över The Other Group´s del av projektet.

Mårten Othérus ny vd för Nordr Sverige

Efterträder Biljana Pehrsson som blir vd för Jernhusen den 1 maj.

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Tillbaka till förstasidan