Kristoffer Tamsons visade bilder på oexploaterade stationsområdena vid Krigslida och Hemfosa.

Tamsons om de nya spårsatsningar – tipsar om lågt hängande frukter

För att kunna fortsätta bygga ut spårsystemet i Stockholm måste fastighetsbolagen hjälpa till, både med idéer och pengar. Det sade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons.

Annons

Efter den första fikapausen var det dags för trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) att inta scenen på Fastighetsvärldens fullsatta seminarium Stockholmsmarknaden.

– Det händer väldigt mycket just nu. Det är lätt att tro att det mest är politiker som pratar. Men det blir lite som en ketchupeffekt. Inom några år kommer flera nya spårsatsningar i Stockholmsområdet stå klara, sa Kristoffer Tamsons.

Som en av Europas snabbast växande storstadsområden följer stora krav på utbyggd kollektivtrafik, speciellt spårbunden.

– Det som igår var taket är idag golvet. Förväntningarna går fort, på alla sätt. Dagens system håller en hög klass, men det räcker inte om vi ska fortsätta växa. Men i samband med att vi bygger ut får vi inte glömma att ta hand om det vi har. Vi vill inte ha det som Statens järnvägar.

Citybanann öppnar 10 juli, efter en kostnad på 17 miljarder.

– Det är en osannolik satsning. Och väldigt välkommen. Vi har inte förstärkt spårtrafiken genom centrala Stockholm sedan 1870-talet. Det är ett jättekliv.

Det är även 40 år sedan tunnelbanan byggdes ut på allvar. Nu investeras det 27 miljarder för elva nya stationer och två mil räls. Allt ska stå klart 2025.

– Jag är extra glad att vi lyckats nå en överenskommelse för att öppna en station vid Hagalund, och den överenskommelsen har ägt rum vid sidan av Sverigeförhandlingen.

I år byggstartas även utbyggnationen av tvärbanan, med tio station mot Ursvik och Helenelund. Roslagsbanan får fler dubbelspår på flera ställen.

Satsningarna summerar 67 miljarder kronor under en tioårsperiod.

– Vi har ringat in projektmöjligheter för 200.000 bostäder vid spårsatsningarna.

Till Lidingö blir det ingen tunnelbana eftersom kommunen inte vill vara med i Sverigeförvandlingen. Och till Täby blir det inte heller någon tunnelbana, enligt Kristoffer Tamsons, eftersom det är mer samhällsekonomiskt att investera i en förlängning av Roslagsbanan till Odenplan för att där knyta an till det resterande spårsystemet.

Men det finns gott om framtidsplaner:

– En ny tunnelbaneförbindelse från Fridhemsplan till Älvsjö diskuteras nu liksom Spårväg syd från Älvsjö till Kungens kurva. Det förhandlar vi nu med staten om. De båda satsningarna skulle kunna ge ytterligare 100.000 invånare.

Därefter visade trafiklandstingsrådet bilder på två stationer, Krigslida och Hemfosa. Han konstaterade att det nästan inte finns några bostäder alls kring stationerna, mest åkrar och skog.

– Det är en lågt hängande frukt. Jag tycker att ni investerare ska ge er ut i systemet och se vid vilka stationer det finns förutsättningar för att bygga.

Krigslida har 200 påstigande per dag. Hemfosa har 100 påstigande per dag, enligt Tamsons.

– Köp mark här! Eller så kan ni låna ut pengar till mig så kan jag bygga där den dag jag slutar som trafiklandstingsråd, sa Kristoffer Tamsons.

Värt att notera är att det börsnoterade fastighetsbolaget Hemfosa har fått sitt namn efter det lilla samhället Hemfosa där fastighetsbolagets VD och grundare Jens Engwall bor. Både Hemfosa och Krigslida ligger i Haninge kommun.

Fastighetsvärlden Idag 2017-03-23

Fler Nyheter från förstasidan

Bakslag för ny lag vid hyresförhandling

”Vi kan inte sitta och förhandla utifrån den som har lägst inkomst.”

Hyundai flyttar HK till Frösunda

Flyttar huvudkontoret från Malmö.

Logistea i två affärer om 250 mkr

”Två nyproducerade fastigheter med mycket god intjäningsförmåga via hyresavtal med långa löptider.”

Svenska Spel flyttar till Slussen – bantar 65%

Hyr lokaler inom tullarna med vattenutsikt. Lämnar ”succéområde”.

Andreas Kvarn, Norrköping. Mannersons

Öppnar coworking i kvarn från 1800-tal

Tar över hela byggnaden om 3.500 kvm.

Bilder: Spring För Livet 2024

Nytt deltagarrekord med hela 1.858 anmälda. Se flera bilder från det stora branscheventet på Djurgården och läs även vilka som var snabbast.

Byggstartar 78 i Solna

Satsar i populärt område.

OBOS, Resona, Aspudden.

Obos köper i hippt område – vill bygga 190 lägenheter

Tar över The Other Group´s del av projektet.

Mårten Othérus ny vd för Nordr Sverige

Efterträder Biljana Pehrsson som blir vd för Jernhusen den 1 maj.

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Tillbaka till förstasidan