KFC har fått upp ångan i Sverige. Den internationella snabbmatsjätten ser stora expansionsmöjligheter och letar efter lämpliga fastigheter. KFC smider planer för upp till 150 restauranger i Sverige.
Comebacken i Sverige för KFC bromsades av pandemin, men nu har den internationella kedjan fått upp farten i Sverige. Franchisetagaren NSP har sedan KFC-debuten i Malmö 2015 öppnat 16 enheter i Sverige, varav hälften i de tre storstäderna. Man har även tecknade hyresavtal eller LOI för ytterligare sju restauranger, varav en kommer öppna i slutet av i år och de resterande 2024. Då når man 23 restauranger. Men det kan bli långt fler än så.
– Vi har bedömt att det finns en marknad för 150 KFC i Sverige, men det kommer inte ske omedelbart, det kommer att ta sin tid, säger Jesper Hollstrand, chief marketing officer vid KFC Sweden, till Fastighetsvärlden.
KFC etablerar sig gärna nära köpcentrum och större vägar, gärna där båda kriterierna uppfylls, ett exempel är Uppsala där man nyligen tecknade ett kontrakt med Atrium Ljungberg i Uppsala, i Gränbystaden och nära E4:an. Kedjan har en tydlig satsning på drive thru.
Lokalerna KFC söker ska vara 320–360 kvm, enligt vad FV berättat tidigare, för att passa konceptet. Man letar även byggbar mark, inte minst i Stockholmsområdet där man hittills endast har två enheter, en vid Bromma Blocks och en i Farsta.
KFC har totalt cirka 22.000 restauranger runt om i världen.