Stora planer 6 km söder om Uppsala central. Illustration: White

Uppsala skapar ny stadsdel och station

En ny stadsnod med 20.000 bostäder och nära 500.000 kvm kommersiella lokaler. Det är vad Uppsala kommun planerar i södra Uppsala, där det byggs en ny station i riktning mot huvudstaden. Nu lanseras en partnerskapsmodell.

Annons

(Artikeln publiceras ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden nr 8/2023)

Planerna i Uppsala är stora och en del av Fyrspårsavtalet från december 2017.

Staten finansierar utbyggnaden av fyra spår mellan Uppsala och Arlanda mot att Uppsala bygger 33.000 nya bostäder. Kommunen och regionen har åtagit sig att bygga spårväg som förbinder den nya stationen med Uppsala C. Staten medfinansierar även halva den spårvägsslinga som ska byggas till södra Uppsala och som även knyter an till den nya järnvägsstation som ska byggas längs stambanan.

Det handlar om Bergsbrunna. Det är en plats som ligger sex kilometer söder om Uppsala central och där det i dag endast finns ett fåtal hus.

Nu är planen att bygga en ny stadsnod där, som en naturlig fortsättning av Uppsala.

– Vårt mål är att utveckla en modern blandstad, med verksamheter som pågår dygnets alla timmar. Vi vill ha en stor volym kontorslokaler och bland annat ett hotell, säger Tobias Fröberg, projekt-ansvarig vid Uppsala kommun.

Kommunen har nu lanserat en partnerskapsmodell som går ut på att utvalda investerare blir delägare i ett utvecklingsbolag tillsammans med Uppsala kommun.

– Vi bjuder in till delägande.

Det handlar alltså om ett samägt bolag mellan det offentliga och privata, något som hittills är vanligare utomlands än i Sverige.

– Med ömsesidigt ägande säkerställs tidigt intresse och engagemang för utvecklingen av området från fastighetsbolagen. Det medför även att vi kan hålla ett högre tempo och det underlättar kommunikationen, säger Tobias Fröberg.

Catella har fått i uppdrag att hitta intressenter.

Volymerna för kommersiella lokaler man skissar på är 340.000 till 550.000 kvm. En minst sagt rejäl volym.

– Målet är att skapa en modern blandstad och då krävs det volym för att skapa en attraktiv destination.

Ännu är inga planer ristade i sten. Men det skulle exempelvis kunna handla om sex kvarter/områden där man söker sex fastighetsutvecklare. En investerare skulle exempelvis har möjlighet att utveckla 40 000 kvm kontor och 450 bostäder inom sitt område.

Kommunen ska finnas med som minoritetsägare i partnerskapsbolaget tillsammans med de fastighetsutvecklare som investerar.

Tobias Fröberg berättar att målet är att skapa en attraktiv blandstad. Illustration: White

Tobias Fröberg säger att en försäljningsprocess kommer att startas efter sommaren 2024. Marken ska sedan säljas till utvecklingsbolaget med partners under 2025. Tänkt byggstart för första fasen är 2030.

– Det ska bli ett stadsdelscentrum som förutom kontor och olika typer av bostäder även innehåller skolor, kultur, vård, matbutiker, restauranger, kaféer och all möjlig service, säger Tobias Fröberg.

Region Uppsala har indikerat intresse för att utveckla en fastighet med någon form av vårdetablering.

Utöver Catella har kommunen handlat upp White Arkitekter och Gullers Grupp för att ta arbetet med den nya stadsdelen framåt.

I överenskommelsen med staten lovade Uppsala kommun att bygga 33.000 nya bostäder i södra Uppsala. Av dessa ska omkring 20.000 byggas i den östra delen av området – i närheten av den nya stadsnoden. Det nya området bedöms bli attraktivt för såväl pendlare som exempelvis medtechbolag som expanderar snabbt i Uppsala.

Varje dag pendlar 40.000 personer mellan Uppsala och Stockholm.

– Det är sträckan med flest pendlande i hela Sverige.

Restiden med tåg från södra Uppsala till Stockholm central med tåg blir snabbare än i dag, till Gottsunda med spårväg cirka 13 minuter.

Staten investerar totalt 16,1 miljarder kronor i Uppsala, i spårsatsningarna.

Uppsala är en av de städer i -Sverige som under en lång period växt snabbt. Dagens 242.000 invånare väntas bli 333.000 år 2050 alltså med en årlig ökning med nästan 3.500 invånare

Den fyrspåriga järnvägen ska stå klar 2034.  Det ska dock inte bara bli spår och byggnader i det nya området, det blir även en direkt-anslutning från området till E4:an som ligger nära.

(Artikeln publiceras ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden nr 8/2023)

Fler Nyheter från förstasidan

Upp som en sol…

Men borta är nu alla ursprungliga visioner och kvar finns en samling överbelånade skräpfastigheter. Willy Wredenmark kommenterar.

Hon får toppjobb på Skanska

Läs om dagens bestånd och om framtidsplanerna.

Blir vd på Fastator – igen

Tar över efter 82-årige Björn Rosengren.

Batljans PPI nu på börsen – aktuellt med köp i Sverige

Ilija Batljan i FV-intervju om framtiden för det nu noterade bolaget. Se bilder från ceremonin.

Minus 872 mkr i eget kapital

Med ett alarmerande ”rött” bokslut kan frågor ställas om bolaget inte borde ha agerat innan fordringsägarna gick till tingsrätten med konkursansökan.

OP begärs i konkurs – bolagets nionde liv testas

Konkuransökan har lämnats in till tingsrätten. FV kan berätta att några försäljningar är nära – men kan nog inte rädda bolaget.

Vakansgraden upp

Något mer tomställda lokaler hos Vasakronan. Läs om de olika segmenten och de fyra orterna.

Proptechbolag ansöker om rekonstruktion

Vd:n: ”Vi har konstaterat att det inte är möjligt att hitta tillräcklig finansiering i det tuffare klimatet på finansmarknaden”.

Doldis ska bygga bostäder i Slakthusområdet

Har ägt den friköpta fastigheten i mer än 40 år – nu blir det bostäder och kontor.

Köp på Kungsholmen för 70 mkr

Köper 32 lägenheter från privat ägare.

Gärahovs Bygg i konkurs

Anställda i ledande position kommer polisanmälas.

Norman och Dragicevic lämnar OP – slutet nära?

Styrelseordföranden, och fd finansmarknadsministern, kastar in handduken.

Oscar Properties krävs på omedelbar betalning

Måste betala 884 miljoner plus ränta – tills idag fredag.

Axfast spelar Monopol på östra Kungsgatan

FV summerar Axfasts stora förvärv längs den välkända gatan.

Tillbaka till förstasidan