SvD och Aftonbladet söker nytt mediahus
Stockholms fastighetsägare får en riktig munsbit att slåss om. Schibsted planerar att ”gifta ihop” Aftonbladet och Svenska Dagbladet och målet är att skapa världens modernaste mediahus. Olof Brundin, som är chef för redaktionell utveckling inom Schibsted, berättar för Fastighetsvärlden Idag att man precis inlett arbetet. Tenant & Partner ska leda projektet tillsammans med Schibsted.
– Vi kommer sannolikt att behöva minst 15000 kvadratmeter, alltså lika stora ytor som vi har idag, och ytorna måste vara flexibla. Det sker hela tiden stora och snabba produktförändringar och bra lokaler ger oss en möjlighet att fortsätta ligga i framkanten, säger Brundin.
Aftonbladet hyr idag 9000 kvadratmeter av Carlyle i Globenområdet och SvD 6000 kvadratmeter av CGI vid Mäster Samuelsgatan mitt i city. Hyreskontrakten går ut i december 2011 respektive mars 2013. Schibsted har inte gjort några geografiska låsningar.
– Det här är en mycket mer än endast ett flyttprojekt. Det ligger en stor utmaning i att samla de båda tidningarnas tillgångar och skapa något nytt ur dessa, säger Petter Klingofström, projektledare vid Tenant & Partner.
Olof Brundin motiverar själva ”giftermålet” med att ”olika barn leka bäst”. Moroten som han ser det är att jobba smartare administrativt och att de båda tidningarnas redaktioner kan inspirera varandra, inte minst när det gäller att hitta på nya roliga grepp och produkter. Samtidigt understyrker Brundin att det är en offensiv satsning som ligger bakom tanken på ett nytt stort mediahus. Tidningarna ska dock förbli fristående från varandra.
– Svenska Dagbladet och Aftonbladet är Sveriges två starkaste medievarumärken. De står långt ifrån varandra – och det ska de fortsätta att göra.
Brundin hoppas på en inflyttning om två till tre år.
Fastighetsvärlden Idag 2008-10-03