Så här vill Wallenstam utveckla Hallonbergen
Wallenstam börjar i år bygga ett helt nytt område i Hallonbergen Sundbyberg. Bolaget har gett projektet namnet Umami. Här planeras för cirka 900 nya lägenheter som kompletteras med affärslokaler och mötesplatser.
Även Skanska smider bostadsplaner i området.
Den första etappen med drygt 200 lägenheter och kommersiella ytor har planerad byggstart sista kvartalet 2016. Utvecklingen av redan befintliga lokaler och fastigheter påbörjas direkt.
Detaljplanen för den utvecklingstomt som Wallenstam förvärvade från Profi (läs mer här) i mars 2015 är antagen, nu tas nästa steg tillsammans med arkitekter och stadsutvecklare.
Namnet ”Umami” kommer från den femte grundsmaken, något alla känner igen men kanske inte omedelbart kan definiera. Blandad arkitektur, blandade hyresrätter och bostadsrätter samt fokus på hälsa, aktivitet och nära till upplevelser ska bidra till att skapa den känslan.
– Vår vision för Umami är inte bara att utveckla en tomt, utan att bidra till utvecklingen av ett nytt område. Under en tioårsperiod framöver kommer vi att utveckla ett nytt inspirerande område med ett brett utbud av bostäder, affärer, restauranger, mötesplatser och öppna ytor, säger Wallenstams vice VD Mathias Aronsson.
Hallonbergen ligger i den norra delen av Sundbyberg, längs den tidigare Enköpingsvägen (merparten av trafiken är numera omlagd till E18 via Kymlinge/Kista). Till området flyttade Sundbybergs stad nyligen sitt stadshus till en av de fastigheter som AMF Fastigheter äger.
I närområdet, direkt mot tidigare Enköpingsvägen, har dessutom Skanska sedan mer än ett decennium drivit projektet Sundbypark – utan att komma så mycket framåt. För Skanska har det handlat om cirka 24.000 kvm kontor – men enligt uppgift till Fastighetsvärlden jobbar nu även Skanska med ett bostadsspår eftersom Enköpingsvägen ska betraktas som en stadsgata.
Stefan Bergström (C), stadsmiljö- och exploateringskommunalråd.
– Förutom byggandet av cirka 900 bostäder kommer projektet Umami också att stärka stadsmässiga värden för hallonbergsborna och kunna bli en spännande destination för alla sundbybergare.
Mathias Aronsson:
– Upplevelser och internationella möten är viktiga delar i utvecklingen. Det kommer också att märkas då vi drar igång aktiviteterna i ”Etapp 0” för att bygga den nya stadsdelens personlighet.
En analys av vilka boendeformer och trender som lockar i framtiden ligger till grund för arbetet. Arkitektbyråerna Sandell & Sandberg och Fojab samt reklambyrån BerntzonBylund arbetar med Wallenstam för att i detta första skede förverkliga visionen för Umami Hallonbergen.
Fastighetsvärlden Idag 2016-04-21