NK:s fasad längs Hamngatan. Fastigheten ägs av Hufvudstaden.

Så blir nya NK

Nordiska Kompaniet i Stockholm får mer butiksyta, en ny entré och ett stort utegym med padelbanor. Dessutom jobbar varuhuset hårt för att kunna öppna en takterrass. På tisdagsmorgonen presenterades en av de största satsningarna i NK:s 103-åriga historia.

Förändringarna på NK

Gatuplan

  • 90 procent av ytan förändras. Fokus på internationella lyxvarumärken, skönhet, accessoarer och damskor
  • NK Kosmetik får en större yta där de förnyar sitt koncept och skapar en egen underavdelning med ett urval av världens lyxigaste skönhetsvarumärken
  • Juvelsalongen flyttar till NK Herrskors tidigare yta
  • NK Blommor har redan lämnat sin plats och kommer flytta till Nedre planet, invid NK Fine Writing (tidigare NK Papper) under våren
  • På NK Blommors tidigare yta flyttar Marc Jacobs in – det sker inom några veckor
  • Herravdelningarna från Gatuplan kommer att flytta till plan 2

Plan 1: Damplan

  • Planet kommer att förbli ett damplan men kommer att ha en ökad utvecklingstakt för att fortsatt vässa utbudet

Plan 2: Herrplan

  • Alla herravdelningar samlas på Plan 2. Redan i år flyttar NK Herrskor och NK Herrekipering upp från Gatuplan och under 2019 följer NK Manlig Depå efter
  • 40 procent av ytan på detta plan kommer att ändras
  • Fem helt nya herravdelningar lanseras under 2019

Plan 3: Sport och inredning

  • 60 procent av våningsplanet blir sport, dvs omkring 2.000 kvm, vilket är 500-600 kvm mer sport än tidigare
  • Satsning på sportmode från de största lyxvarumärkena men även träningskläder från de stora sportvarumärkena. Kommer vara en blandning av multi-brands och mono-brands
  • Avdelningar med inredning kommer att finnas kvar

Plan 4: Barn och mat

  • Inga större förändringar.

Nedre planet

  • Fokus på mat och det dukade bordet
  • NK Bokhandel flyttar hit efter sommaren 2018
  • NK Papper uppdaterar konceptet och blir NK Fine Writing
  • NK Blommor flyttar hit under våren 2018

Övergripande för alla plan

  • Utökad satsning på mat och dryck. Planen är att varje våningsplan ska ha någon typ av restaurang, bar eller kafé.
Visa faktaruta

Nordiska Kompaniet i Stockholm gör en jättesatsning för att stärka sin position.

– Utöver utmaningarna med digitaliseringen och människors ändrade köpbeteenden så vässar sig även den fysiska handeln. Gallerian satsar och även Sturegallerian har stora utvecklingsplaner. VI är bra redan idag, men vi kan bli ännu bättre, säger Bo Wikare, tillförordnad VD för NK.

Förnyelsearbetet innefattar såväl den fysiska miljön som den digitala närvaron samt ett utökat serviceutbud. Ungefär hälften av varuhuset kommer att byggas om eller renoveras. Dessutom byggs det ut med 1.000 kvadratmeter då delar av parkeringshuset Parkaden omvandlas till varuhusytor, och kontorsytor i NK-huset omvandlas. På Regeringsgatan får NK en helt ny entré och en rulltrappa under Regeringsgatan som kopplar samman de båda sidorna av varuhuset. För de nya varuhusytorna blir inriktningen hälsa, mat, och service.

På Parkadens tak har NK dessutom fått bygglov för ett utomhusgym där det planeras för löparbanor, padeltennisbanor och en juicebar. Gymmet blir 1.700 kvadratmeter stort, enligt uppgift till FV.

Parallellt jobbar NK med att möjliggöra öppnandet av en takterrass och en tillbyggnad på NK-husets tak. Detaljplaneansökan kommer att lämnas in inom kort, men när takterassen kan bli verklighet är oklart.

– Det är svårt att säga. Vi hoppas att staden ska prioritera frågan. Det vore roligt för stockholmarna att få tillång till ett till tak, säger Bo Wikare.

För att stärka sin position väljer varuhuset också att fokusera ännu mer på lyxsegmentet. Under de närmaste åren kommer flera nya internationella premiumvarumärken att flytta in på gatuplanet. Redan i höst öppnar två av dem: Valentino och Balenciaga.

– Vi är mycket stolta och glada över att Valentino och Balenciaga väljer NK när de ska öppna i Sverige. Det här är bara början på de spännande förändringar som kommer att ske på gatuplan där totalt 90 procent kommer att vara omgjort när vi är klara, säger Andreas Edström, varuhuschef på NK Stockholm.

En annan stor förändring är att NK kommer att skapa en tydligare destination för herrmode i varuhuset. Det betyder bland annat att NK Herrskor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå flyttar upp till plan 2. Dessutom kommer fem nya avdelningar att öppna på herrplanet. En annan satsning på sortimentet kommer att göras inom sportmode som kommer att få en betydligt större yta och utgöra 60 procent av plan 3. Detta görs bland annat för att möta en yngre målgrupp.

Ivo Stopner, VD på fastighetsägaren Hufvudstaden kommenterar satsningen:

– Hufvudstadens målsättning är att Nordiska Kompaniet ska stärka sin position som ett varuhus i världsklass med större andel internationella lyxvarumärken och erbjuda NK-kunden framgångsrika butiks-, mat- och servicekoncept. För oss är det lika viktigt att förvalta vårt arv som att ständigt förnya oss och möta morgondagens kundbehov.

Utvecklingsarbetet beräknas ta tre år och omfattar 50 procent av den befintliga varuhusytan.

Stockholm city har varit under press och tappat handelsandelar till såväl e-handeln som till storsatsningar som Mall of Scandinavia och Täby Centrum. Flera satsningar i city är dock på gång för att stärka stadskärnan.

AMF Fastigheter miljardinvesterar i Urban Escape/Gallerian och i Mood-kvarteren, Vasakronan är i gång med det stora projektet Sergelhuset och planerar en stor satsning längs Sergelgatan. Dessutom smider Pembroke planer i hörnet Mäster Samuelsgatan och Regeringsgatan och Adia vill bygga om Sturegallerian. Längs Klarabergsgatan planerar Jernhusen för en ny huvudentré för en ny centralstation.

Överst på parkeringshuset Parkaden blir det utegym, padelbana och löparbana.
Så här blir entréplanet till parkasen framöver.
Ljusgården inne på NK Stockholm.

Fler Nyheter från förstasidan

Hon blir ny vd vid i Ingka Centres

Bolaget befinner sig i historisk förändringsfas. Äger 46 köpcentrum. Snart tar hon över som ny chef.

Premiär: Här öppnar Foodoras första butik

Läs om det nya konceptet. FV avslöjar adressen för den första butiken och även var enhet två och tre hamnar.

Slår till och köper hela Von Dufva för en miljard

Affär med 457 lägenheter.

Hufvudstaden ändrar i koncernledningen

Läs om senaste förändringarna och nya ansvarsområden.

Hyr ut hela 3.800 kvm till Tele2 – dråpslag i grannkommunen

Gör stor uthyrning i centralt läge.

H&M planerar stänga 350 butiker värden över

Cirka en fjärdedel av H&M-gruppens butiker har enligt avtal rätt att omförhandlas eller avslutas varje år. FV listar var flest butiker finns.

McDonalds stänger ytterligare två restauranger i city

FV avslöjar. Har därmed lagt ner mer än var fjärde enhet i Stockholms innerstad på drygt två år.

Lista: Kedjorna som tränger bort McDonalds

Åtta konkurrenter har totalt 41 restauranger inom tullarna. Se FV:s sammanställning över vilka som expanderat mest i city.

K-Fastigheter gör premiärköp i Mälardalen

Jacob Karlsson och Erik Selins bolag närmar sig huvudstadsområdet.

Säljer för 1,4 mdr till Blackstone – hela 30 procent över värdering

Den amerikanska jätten gör ännu ett stort köp i Sverige. Priset är 30 procent över säljarens halvårsvärdering.

Nytt JV satsar på närlogistik i Stockholm

”Ett stort behov av lokaler.”

Han tar över nya Nordr

Vd lämnar efter 12 år.

”Foppa” vill sälja ortens vackraste

Marknadsförs via Hemnet. Inköpt för snart tio år sedan.

”Vi gör allt för att stänga affären”

Ola Serneke hoppas delsälja stora Karlastaden under fjärde kvartalet.

Tillbaka till förstasidan