NK:s fasad längs Hamngatan. Fastigheten ägs av Hufvudstaden.

Så blir nya NK

Nordiska Kompaniet i Stockholm får mer butiksyta, en ny entré och ett stort utegym med padelbanor. Dessutom jobbar varuhuset hårt för att kunna öppna en takterrass. På tisdagsmorgonen presenterades en av de största satsningarna i NK:s 103-åriga historia.

Förändringarna på NK

Gatuplan

  • 90 procent av ytan förändras. Fokus på internationella lyxvarumärken, skönhet, accessoarer och damskor
  • NK Kosmetik får en större yta där de förnyar sitt koncept och skapar en egen underavdelning med ett urval av världens lyxigaste skönhetsvarumärken
  • Juvelsalongen flyttar till NK Herrskors tidigare yta
  • NK Blommor har redan lämnat sin plats och kommer flytta till Nedre planet, invid NK Fine Writing (tidigare NK Papper) under våren
  • På NK Blommors tidigare yta flyttar Marc Jacobs in – det sker inom några veckor
  • Herravdelningarna från Gatuplan kommer att flytta till plan 2

Plan 1: Damplan

  • Planet kommer att förbli ett damplan men kommer att ha en ökad utvecklingstakt för att fortsatt vässa utbudet

Plan 2: Herrplan

  • Alla herravdelningar samlas på Plan 2. Redan i år flyttar NK Herrskor och NK Herrekipering upp från Gatuplan och under 2019 följer NK Manlig Depå efter
  • 40 procent av ytan på detta plan kommer att ändras
  • Fem helt nya herravdelningar lanseras under 2019

Plan 3: Sport och inredning

  • 60 procent av våningsplanet blir sport, dvs omkring 2.000 kvm, vilket är 500-600 kvm mer sport än tidigare
  • Satsning på sportmode från de största lyxvarumärkena men även träningskläder från de stora sportvarumärkena. Kommer vara en blandning av multi-brands och mono-brands
  • Avdelningar med inredning kommer att finnas kvar

Plan 4: Barn och mat

  • Inga större förändringar.

Nedre planet

  • Fokus på mat och det dukade bordet
  • NK Bokhandel flyttar hit efter sommaren 2018
  • NK Papper uppdaterar konceptet och blir NK Fine Writing
  • NK Blommor flyttar hit under våren 2018

Övergripande för alla plan

  • Utökad satsning på mat och dryck. Planen är att varje våningsplan ska ha någon typ av restaurang, bar eller kafé.
Visa faktaruta

Nordiska Kompaniet i Stockholm gör en jättesatsning för att stärka sin position.

– Utöver utmaningarna med digitaliseringen och människors ändrade köpbeteenden så vässar sig även den fysiska handeln. Gallerian satsar och även Sturegallerian har stora utvecklingsplaner. VI är bra redan idag, men vi kan bli ännu bättre, säger Bo Wikare, tillförordnad VD för NK.

Förnyelsearbetet innefattar såväl den fysiska miljön som den digitala närvaron samt ett utökat serviceutbud. Ungefär hälften av varuhuset kommer att byggas om eller renoveras. Dessutom byggs det ut med 1.000 kvadratmeter då delar av parkeringshuset Parkaden omvandlas till varuhusytor, och kontorsytor i NK-huset omvandlas. På Regeringsgatan får NK en helt ny entré och en rulltrappa under Regeringsgatan som kopplar samman de båda sidorna av varuhuset. För de nya varuhusytorna blir inriktningen hälsa, mat, och service.

På Parkadens tak har NK dessutom fått bygglov för ett utomhusgym där det planeras för löparbanor, padeltennisbanor och en juicebar. Gymmet blir 1.700 kvadratmeter stort, enligt uppgift till FV.

Parallellt jobbar NK med att möjliggöra öppnandet av en takterrass och en tillbyggnad på NK-husets tak. Detaljplaneansökan kommer att lämnas in inom kort, men när takterassen kan bli verklighet är oklart.

– Det är svårt att säga. Vi hoppas att staden ska prioritera frågan. Det vore roligt för stockholmarna att få tillång till ett till tak, säger Bo Wikare.

För att stärka sin position väljer varuhuset också att fokusera ännu mer på lyxsegmentet. Under de närmaste åren kommer flera nya internationella premiumvarumärken att flytta in på gatuplanet. Redan i höst öppnar två av dem: Valentino och Balenciaga.

– Vi är mycket stolta och glada över att Valentino och Balenciaga väljer NK när de ska öppna i Sverige. Det här är bara början på de spännande förändringar som kommer att ske på gatuplan där totalt 90 procent kommer att vara omgjort när vi är klara, säger Andreas Edström, varuhuschef på NK Stockholm.

En annan stor förändring är att NK kommer att skapa en tydligare destination för herrmode i varuhuset. Det betyder bland annat att NK Herrskor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå flyttar upp till plan 2. Dessutom kommer fem nya avdelningar att öppna på herrplanet. En annan satsning på sortimentet kommer att göras inom sportmode som kommer att få en betydligt större yta och utgöra 60 procent av plan 3. Detta görs bland annat för att möta en yngre målgrupp.

Ivo Stopner, VD på fastighetsägaren Hufvudstaden kommenterar satsningen:

– Hufvudstadens målsättning är att Nordiska Kompaniet ska stärka sin position som ett varuhus i världsklass med större andel internationella lyxvarumärken och erbjuda NK-kunden framgångsrika butiks-, mat- och servicekoncept. För oss är det lika viktigt att förvalta vårt arv som att ständigt förnya oss och möta morgondagens kundbehov.

Utvecklingsarbetet beräknas ta tre år och omfattar 50 procent av den befintliga varuhusytan.

Stockholm city har varit under press och tappat handelsandelar till såväl e-handeln som till storsatsningar som Mall of Scandinavia och Täby Centrum. Flera satsningar i city är dock på gång för att stärka stadskärnan.

AMF Fastigheter miljardinvesterar i Urban Escape/Gallerian och i Mood-kvarteren, Vasakronan är i gång med det stora projektet Sergelhuset och planerar en stor satsning längs Sergelgatan. Dessutom smider Pembroke planer i hörnet Mäster Samuelsgatan och Regeringsgatan och Adia vill bygga om Sturegallerian. Längs Klarabergsgatan planerar Jernhusen för en ny huvudentré för en ny centralstation.

Överst på parkeringshuset Parkaden blir det utegym, padelbana och löparbana.
Så här blir entréplanet till parkasen framöver.
Ljusgården inne på NK Stockholm.

Fler Nyheter från förstasidan

Pembroke och Hufvudstaden har nöjdast kunder

Hufvudstaden och Pembroke placerar sig i topp i CFI:s och Fastighetsägarnas senaste nöjd kund-mätning när det gäller kontor. Avståndet mellan topp och botten ökar.

Oscar Properties byter försäljningschef

Ulrika Stålberg har utsetts till ny försäljningschef på Oscar Properties. Hon efterträder Malin Gangnor, som lämnar Oscar Properties. Ulrika Stålberg …

Stendörren gör offensiv i Västerås

Förvärvar bestånd med åtta fastigheter från Castellum på marknad där man tidigare haft endast en fastighet.

Rörelseresultatet halverat hos Skanska

Tar nedskrivningar om 1,3 miljarder i sin USA-verksamhet och kommer att lämna vissa verksamhetsområden.

Tobins resultat sjunker ihop som en misslyckad sufflé

Med endast två sålda lägenheter under det senaste kvartalet kämpat Tobin Properties minst sagt i motvind.

Prognos: 1.000 nya hotellrum behövs i Stockholm

Närmare 2.000 nya hotellrum blev färdigställda i Stockholm förra året. Många fler behövs.

Vecturas vd: "Bra att vi har breddat oss"

Aleris är en av systerbolaget Vecturas största kunder. Nu säljs omsorgsverksamheten.

Prime vill ur Karlstad för att få likviditet

Lägger ut fastighet i 100-miljonersklassen till försäljning.

Castellum visar fortsatt bra tillväxt

Stora investeringar samt värdetillväxt lyfter bolagets bestånd till ett värde om 87,5 miljarder.

Saab Kockums säljer till känd snabbväxare

Tidigare huvudkontor ska byggas om till skola i framtiden.

Nobbat Nobel Center kan bli politisk miljardsmäll

Den politiska kovändningen har skapat förtroendekris och den ekonomiska skadan kan bli stor.

Ny vändning kan lösa upp tumultet

En räddningsplan för Nobel Center är under utarbetande – en lösning med kort startsträcka.

Byggjätte kämpar så in i Norden

Norge, Finland och Danmark tynger resultatet för tredje kvartalet.

NCC tar stjärnsmäll på hela –1,6 miljarder

Nedskrivningar samt avsättningar för tvister och garantier på totalt 1.565 mkr belastar byggbolagets tredje kvartal och helårsresultatet lyser illrött.

Tillbaka till förstasidan