Outletshopping är hett. I alla fall enligt statistik från Stockholm Quality Outlet (SQO) i Barkarby som har haft ett rekordår 2022. Juli 2022 är den fjärde rekordmånaden på raken för SQO och juli har dessutom den högsta månadsomsättning i outletens hela historia.
Fastigheten, som ligger i Järfälla kommun, ägs av tyska Patrizia.
– Vi ökar omsättning med +9% jämfört med juli 2021 och +5% jmf med juli 2019 som var det bästa året innan 2022, säger centrumchef Thomas Malmberg.
SQO ökade omsättning och besökssiffror även på helåret 2021 men 2022 slår ännu högre. För de senaste tolv månaderna ökar omsättningen +24% och besökssiffror +17%.
– Vi har haft ett starkt år med öppningar av Adidas, Lindt och vår Food hall med 6 restauratörer och nu senast öppnade det snabbväxande svenska varumärket CDLP, säger Malmberg. Men även våra siffror för jämförbara hyresgäster är väldigt starka så vi skulle göra ett starkt år även utan de nya butikerna vilket känns mycket stabilt.
SQO har ändrat sin marknadsföring till att tydligare visa alla varumärken som finns på outleten samt satsa medieinvestering till mer segmenterade målgrupper och geografi. Centrumchefen menar att SQO träffar rätt. Något som bekräftar detta är att besökssiffror ökar, +17%, och att omsättning ökar ännu mer +23%.
– Vi attraherar rätt besökare som handlar för mer. Det är något som all handel strävar mot. Vi upplever att intresset för kvalitetsmärken till outletpriser generellt har ökat den senaste tiden och vi bedömer att den kommer fortsätta stiga.
Men än är man inte nöjd. Framtidsplanerna för SQO involverar öppning av en ny entré som förbättrar flöden mot Enköpingsvägen, befintliga entréer ska renoveras och bli tydligare samt investering i solceller.
– Vi vill alltid visa framfötterna och vara en attraktiv destination, säger Malmberg. Då behöver vi jobba kontinuerligt med utvecklingen av Stockholm Quality Outlet.