KFC siktar på 25–35 svenska restauranger
Söker kontakt med fastighetsägare. Nordic Service Partners (NSP) har tecknat ett avtal med KFC-ägaren Yum Brands som innebär att bolaget blir franchisetagare av varumärket KFC i Sverige.
– Vi räknar med att öppna 25–35 KFC-restauranger under de kommande fem åren, säger Morgan Jallinder, NSP:s VD, till Fastighetsvärlden.
Han säger att det kan bli många fler och konstaterar att kedjan, som är specialiserad på kycklingrätter, mycket väl kan bli granne med hamburgerkedjorna – som inte konkurrerar.
Jallinder säger till Fastighetsvärlden att NSP söker kontakt med fastighetsägare och att det är tre typer av lokaler som bolaget söker. Det handlar om gatulokaler om cirka 350–500 kvm, lokaler i food courts, samt drive through om 425 kvm (2.500 kvm inklusive parkering).
– Den första restaurangen kommer sannolikt att öppna i Stockholmsområdet. Vi har ett antal aktuella lägen och vi vill ha förslag på fler. Även Malmö och Göteborg samt ett antal regionstäder är intressanta liksom lägen med ett bra trafikflöde, säger Jallinder till Fastighetsvärlden.
För KFC handlar det om en comeback i Sverige. 1981 öppnades en restaurang på Sveavägen 76 i Stockholm. Den stängdes dock inom ett år.
Fastighetsvärlden Idag 2014-02-06