Ikea köper galleria i London – siktar mot innerstäderna
Nu möblerar Ikea om – och siktar mot innerstäderna. Ett första steg i den nya strategin är köpet av gallerian Kings Mall, om 27.000 kvadratmeter, i västra London. Och det kan bli aktuellt med liknande köp i Sverige framöver menar Jan Kristensson, på Ikeas fastighetsbolag Ingka Centers.
Ikeas fastighetsbolag Ingka Centers har, under andra veckan av 2020, köpt gallerian Kings Mall i stadsdelen Hammersmith, som gränsar till mer exklusiva Kensington, i västra London. Det rapporter Di.
Brittiska fastighetsägaren Schroders är säljare av gallerian, som stod klar för invigning 1980, men den har fram till nu drivits av JLL.
Prislappen, inklusive renovering av den något eftersatta byggnaden med över 20.000 kvm retailyta, hamnar enligt uppgift på cirka 170 miljoner pund, motsvarande över 2 miljarder kronor.
I Kings Mall, som är en enplansgalleria, finns i dag ett 40-tal butiker – bland annat en H&M-butik. Ikea kommer att öppna en egen butik i gallerian.
Till Fastighetsvärlden säger Jan Kristensson, som är Ingka Centers global expansion and development manager, att satsningen är början på en resa mot innerstadskärnorna för bolaget.
– Det finns ingen tvekan om att vi tillsammans med Ikea vill hitta fler lägen där det är relevant att hitta kunder. Det här förvärvet bygger på en vilja att komma närmare de platser människor bor, jobbar och rör sig. Det är en del av Ingkas strategi, som Ikea är en del av, att förvalta och driva kommersiella fastigheter. Förvärvet av Kings Mall är vårt första förvärv av den här typen och vår förhoppning är att det inte är det sista.
Fastighetsvärlden har tidigare skrivit om Ikeas planerar på att investera nära 6 miljarder euro, motsvarande 63 miljarder kronor, i innerstadsfastigheter de kommande åren.
Ingka Centres äger i dag fastigheter värda runt 9,5 miljarder euro. År 2025 siktar bolaget på att äga 70 centrum i 15 länder – en ökning från 45 centrum i dag.
Kan det bli aktuellt med ett liknande förvärv i Sverige?
– Det är inte omöjligt. Vi jobbar brett i de stora städerna i världen på den marknad som vi finns på.
Varför rör sig Ikea från städernas ytterkanter till mer centrala lägen?
– För att skapa fler möjligheter för människor att besöka oss. Människor som inte kan ta sig längre ut i städerna då man exempelvis saknar bil. Det har under lång tid skett en förändring i detaljhandeln och vi vill vara med på den resan som nu pågår.