Humlegården påbörjar utvecklingen av kvarteret Origo i Solna strand. Genom satsningen skapas cirka 50.000 kvm kontor, restauranger och service. Den nya fastigheten ligger bredvid Swedbanks huvudkontor. Men bolaget bygger inget på kalkylerad spekulation.
Humlegården avslöjade byggplanerna i magasinet Fastighetsvärlden nr 3, läs mer här. Sedan dess har bolaget fortsatt att arbete med planerna.
Det nya kvarteret är Humlegårdens nästa steg i utvecklingen av Solna strand. Inflyttningen beräknas ske med start 2022. De nya byggnaderna ersätter den del av ”stora blå”-byggnaderna som innehåller lager/industri.
Fastighetsvärlden kan berätta att rivningen av de byggnaderna inleds strax efter årsskiftet. Därefter går Humlegården igång med förberedande arbeten som till exempel installationsarbeten.
Det är inte aktuell att påbörja byggnation på spekulation. Humlegården har möjlighet att bygga Origo i flera etapper. Bolaget kommer troligen börja med en L-byggnad och därefter en kulformad byggnad. Bolaget har dock stor flexibilitet i arbetet. Uthyrningsarbetet inleds nu i september, men bolaget har även tidigare haft med Origo som alternativ när olika potentiella hyresgäster sökt lokal.
Det nya kvarteret etableras där Solna strand och Sundbyberg möts, mitt i det stråk som sträcker sig från Swedbank HQ till den nya kontorsfastigheten Grow, där inflyttningen nyligen påbörjats. Satsningen består av nyproducerade lokaler om cirka 50.000 kvm, fördelade på tre sammanlänkade huskroppar som utformats för att skapa ett välkomnande stadskvarter och nya stråk genom området. Origo etableras i ett mycket bra läge, med närhet till alla typer av kommunikationer. I samband med etableringen av Sundbybergs nya resecentrum och överdäckningen av spårområdet kommer det nya kvarteret att bli den naturliga porten till Solna strand för den som reser med kollektivtrafik.
– Vi erbjuder moderna kontorslokaler som är flexibla, med högsta möjliga miljöklass och hög kvalitet på både material och teknik. En av styrkorna i det nya kvarteret är just flexibiliteten och möjligheten att skräddarsy lösningar. Vi guidar våra kunder i arbetet med att nyttja ytorna på bästa sätt och skapa attraktiva kontor som stöttar verksamhetens mål, och som även är föränderligt över tid, säger Maria Lidström, Stadsutvecklingschef på Humlegården.
I arbetet med Origo satsar Humlegården på både byggnadernas utformning, levande entréplan och även stråken mellan husen. Bottenvåningarna har en organisk form. Här samlas verksamheter som skapar liv och rörelse från tidig morgon till sen kväll, som caféer, restauranger och lounger med smarta tjänster. Stora glaspartier suddar ut gränserna mellan ute och inne, och får byggnaden att kännas levande och välkomnande. Det skapas ett nytt torg med uteserveringar och konstnärlig gestaltning. Alla material är valda med stor omsorg och ger Origo ett väl sammanhållet och tidlöst uttryck.
Arkitekter är White.
– Det är viktigt att skapa attraktiva entréplan för att göra platsen intressant. Det gör vi dels genom ett relevant utbud av restauranger, service och smarta tjänster men även i form av en omsorgsfull stadsmiljö med stort fokus på grönska, trygghet och mötesplatser. I kvarteret Origo tar vi även cykelparkeringen till en ny nivå samt skapar tre paviljonger som dels erbjuder en kombination av träning och hälsa men även en föränderlig miljö där vi förenar möten, mat och kultur på ett spännande sätt, säger Maria Lidström.
Illustrationer: Walk the Room.