Friends blir Strawberry Arena – Stordalen sponsrar

Från och med den 12 juli kommer Friends Arena, Sveriges nationalarena för fotboll och hela Sveriges arena, byta namn till Strawberry Arena. Det nya avtalet mellan Strawberry och Stockholm Live innebär att Strawberry blir ny namnpartner till arenan.

Annons

Fakta om Nationalarenan i Solna

Arenan är en av Sveriges nationalarenor för fotboll och klarar evenemang på alla underlag, från naturgräs och grus till is och parkett. Med öppningsbart tak kan evenemang ske året runt, oavsett väder. Publikkapaciteten för fotbollsmatcher är 50 000 sittplatser och upp till 60 000 personer vid konserter.

Visa faktaruta

Arenan ägs av Fabege med Svenska Fotbollsförbundet som minoritetsägare. Stordalens Strawberry har tidigare två hotell invid arenan liksom även sitt svenska huvudkontor.

Enligt obekräftade uppgifter i Dagens Industri och Expressen har Stordalen betalat drygt 100 miljoner kronor för ett 10-årskontrakt för namnrättigheterna till arenan. Tidigare hade Swedbank köpt (och skänkt bort till antimobbningsorganisationen Friends) namnrättigheten för 153 miljoner kronor för ett kontrakt över tolv år. Stordalen betalar alltså 20 procent mindre per år.

– Det nya namnet, Strawberry Arena, symboliserar upplevelser och mångfald. Detta blir en arena med plats för energi, mod och begeistring. Här ska de bästa konserterna vara, här ska fotbollsfans jubla och gråta och här ska det finnas plats för alla. Strawberry vill fortsätta skapa en plats för de största mötena, upplevelserna och ögonblicken i Sverige och Norden tillsammans med Stockholm Live. Vi är otroligt stolta över att arenan får namnet Strawberry Arena, säger Petter Stordalen, ägare och grundare av Strawberry.

Namnet Strawberry kommer från den jordgubbsfilosofi som Stordalen följt sedan han var jordgubbsförsäljare åt sin far. Den unge Petter tyckte han fick sälja sämre jordgubbar än konkurrenterna – och fick efter klagomål svar från sin far: ”Sälj de jordgubbar du har, för det är de enda du har att sälja”. Därefter har Stordalen inom sin koncern spridit budskapet som typ innebär ”gör det bästa av situationen”.

Johan Zachrisson, chef affärsutveckling vid Fabege:

– Vi är glada över att Stockholm Live har kunnat säkra en ny långsiktig partner till arenan, och att det är en partner som precis som Fabege har en stark lokal förankring och engagemang för att utveckla Arenastaden som besöksdestination.

Partnerskapet inleds under ett väldigt intensivt år på arenan som förutom landslagsmatcher och Stockholmsderbyn också kommer att fyllas med världsartister som Taylor Swift, Pink och Bruce Springsteen men även stora events som Melodifestivalen, Tech Arena och Sweden International Horse Show. För Stockholm Live innebär avtalet att en långsiktigt stark och lokalt engagerad partner knutits till arenan.

Petter Stordalen.

– Strawberry är en drömpartner för oss, och delar Stockholm Lives passion för värdskap och att vara bäst på att leverera upplevelser. Med Strawberry får Nordens största arena en långsiktig och stark partner, och tillsammans kommer vi att kunna utveckla erbjudanden för alla de som kommer till Stockholm och Solna för att på riktigt uppleva sport, musik och möten tillsammans med andra människor, säger Johan Mägi, Commercial Director på Stockholm Live.

Partnerskapet ger Strawberry möjlighet att ytterligare erbjuda alla besökare en helhetsupplevelse med alltifrån mat och boende till upplevelser på Strawberry Arena. Här kommer Strawberry att skapa VIP ingångar till sina medlemmar, specialanpassade medlemsevent och Strawberry-lounger i tätt samarbete med kedjans hotell Quality Hotel Friends och Comfort Hotel Solna som ligger i direkt anslutning till arenan. Ambitionen är att erbjuda en mötesplats för de stora ögonblicken.

– I juli byter arenan namn till Strawberry Arena och det är en stor milstolpe för vår koncern och vår historia i Sverige. De flesta ser oss som ett hotellföretag men vi erbjuder allt från små upplevelser som kryddar vardagen till “once in a lifetime”-upplevelser. Med Strawberry Arena ska vi skapa minnesvärda möten och sprida budskapet om att mångfald i världen är lika viktig som mångfald i upplevelser, säger Carl Oldsberg, Chief Digital Officer på Strawberry.

Stiftelsen Friends och deras arbete mot mobbning kommer fortsatt finnas representerade på arenan och genom ett nytt samarbetsavtal utökas dessutom engagemanget till Stockholm Lives övriga arenor.

Missa inte! Fastighetsdagen Stockholm

Den 20 maj är det dags för Fastighetsvärldens heldagsseminarium Fastighetsdagen Stockholm. Seminariet äger rum på Grand Hôtel, Stockholm.

Se fullständigt program och möjlighet till anmälan här.

Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Glädjebeskedet: Utökar igen hos AMF i toppläge i city

Ökar till 8.360 kvm i bästa läget i moderna lokaler. ”Stolta över det förnyade förtroendet”.

08-centrum ska rivas

Nya ägaren berättar om planerna och hur det ska se ut i framtiden.

Lansa förvärvar 88 bostäder – med större planer

Ytterligare 400 lägenheter kan skapas på sikt.

Sabis-systrar prisade igen

Hon har prisats dubbelt under förra veckan. Nästa vecka medverkar Madeleine Brehmer, vd Sabis, på nästan utsålda Fastighetsdagen Stockholm.

Värdet ”100% osäkert” – jätte säljs på auktion

Mycket betong för pengarna när det sjönära objektet ska säljas. Planerna var stora, men det slutade hos Kronofogden.

”Kommuner måste våga driva detaljplaner”

FV Fokus. FV intervjuar Anette Frumerie, vd på Rikshem. Om att ha 10.000 byggrätter och att stå redo när marknaden repat sig.  Om vikten av en framåtlutad bostadspolitik.  Om vakanser på hyresmarknaden.  Om att säga nej till bostadsrättsproduktion. 

Slår till på svårsålt – gör comeback med nytt köp

17.000 kvm centrala lokaler byter ägare.

FV Quiz

FV Quiz: Advokaterna och fastigheterna

Vilken advokatfirma flyttar in på två våningsplan i Sturekvarterets påbyggnad?

Första nya efter 30 år – så ser Olov Lindgren framåt

Popcorn, glass, fågelholkar och gratis blommor  – och framtidssnack.

Ny smäll kan vänta för Kista

Denna gång kan Castellum drabbas.

Så blir Afa:s projekt mitt på Stureplan

Ökad flexibilitet. ”Blir A-klass”.

Krönika

Det är dags att ge stadens hjärta mer grönt liv!

Monica Bruvik om att vi länge tog grönskan för givet. ”Det krävs mod, långsiktighet och samarbete för att skapa en grön stad.”

AMF:s hotellplan vid Marievik växer

FV berättar om hur planerna förändrats. Berör nu hela tre fastigheter.

Planerar sälja för 8–10 miljarder

Attraktivt område vid tullgränsen i Stockholm. Planerna möter kritik.

Tillbaka till förstasidan