Friends blir Strawberry Arena – Stordalen sponsrar

Från och med den 12 juli kommer Friends Arena, Sveriges nationalarena för fotboll och hela Sveriges arena, byta namn till Strawberry Arena. Det nya avtalet mellan Strawberry och Stockholm Live innebär att Strawberry blir ny namnpartner till arenan.

Annons

Fakta om Nationalarenan i Solna

Arenan är en av Sveriges nationalarenor för fotboll och klarar evenemang på alla underlag, från naturgräs och grus till is och parkett. Med öppningsbart tak kan evenemang ske året runt, oavsett väder. Publikkapaciteten för fotbollsmatcher är 50 000 sittplatser och upp till 60 000 personer vid konserter.

Visa faktaruta

Arenan ägs av Fabege med Svenska Fotbollsförbundet som minoritetsägare. Stordalens Strawberry har tidigare två hotell invid arenan liksom även sitt svenska huvudkontor.

Enligt obekräftade uppgifter i Dagens Industri och Expressen har Stordalen betalat drygt 100 miljoner kronor för ett 10-årskontrakt för namnrättigheterna till arenan. Tidigare hade Swedbank köpt (och skänkt bort till antimobbningsorganisationen Friends) namnrättigheten för 153 miljoner kronor för ett kontrakt över tolv år. Stordalen betalar alltså 20 procent mindre per år.

– Det nya namnet, Strawberry Arena, symboliserar upplevelser och mångfald. Detta blir en arena med plats för energi, mod och begeistring. Här ska de bästa konserterna vara, här ska fotbollsfans jubla och gråta och här ska det finnas plats för alla. Strawberry vill fortsätta skapa en plats för de största mötena, upplevelserna och ögonblicken i Sverige och Norden tillsammans med Stockholm Live. Vi är otroligt stolta över att arenan får namnet Strawberry Arena, säger Petter Stordalen, ägare och grundare av Strawberry.

Namnet Strawberry kommer från den jordgubbsfilosofi som Stordalen följt sedan han var jordgubbsförsäljare åt sin far. Den unge Petter tyckte han fick sälja sämre jordgubbar än konkurrenterna – och fick efter klagomål svar från sin far: ”Sälj de jordgubbar du har, för det är de enda du har att sälja”. Därefter har Stordalen inom sin koncern spridit budskapet som typ innebär ”gör det bästa av situationen”.

Johan Zachrisson, chef affärsutveckling vid Fabege:

– Vi är glada över att Stockholm Live har kunnat säkra en ny långsiktig partner till arenan, och att det är en partner som precis som Fabege har en stark lokal förankring och engagemang för att utveckla Arenastaden som besöksdestination.

Partnerskapet inleds under ett väldigt intensivt år på arenan som förutom landslagsmatcher och Stockholmsderbyn också kommer att fyllas med världsartister som Taylor Swift, Pink och Bruce Springsteen men även stora events som Melodifestivalen, Tech Arena och Sweden International Horse Show. För Stockholm Live innebär avtalet att en långsiktigt stark och lokalt engagerad partner knutits till arenan.

Petter Stordalen.

– Strawberry är en drömpartner för oss, och delar Stockholm Lives passion för värdskap och att vara bäst på att leverera upplevelser. Med Strawberry får Nordens största arena en långsiktig och stark partner, och tillsammans kommer vi att kunna utveckla erbjudanden för alla de som kommer till Stockholm och Solna för att på riktigt uppleva sport, musik och möten tillsammans med andra människor, säger Johan Mägi, Commercial Director på Stockholm Live.

Partnerskapet ger Strawberry möjlighet att ytterligare erbjuda alla besökare en helhetsupplevelse med alltifrån mat och boende till upplevelser på Strawberry Arena. Här kommer Strawberry att skapa VIP ingångar till sina medlemmar, specialanpassade medlemsevent och Strawberry-lounger i tätt samarbete med kedjans hotell Quality Hotel Friends och Comfort Hotel Solna som ligger i direkt anslutning till arenan. Ambitionen är att erbjuda en mötesplats för de stora ögonblicken.

– I juli byter arenan namn till Strawberry Arena och det är en stor milstolpe för vår koncern och vår historia i Sverige. De flesta ser oss som ett hotellföretag men vi erbjuder allt från små upplevelser som kryddar vardagen till “once in a lifetime”-upplevelser. Med Strawberry Arena ska vi skapa minnesvärda möten och sprida budskapet om att mångfald i världen är lika viktig som mångfald i upplevelser, säger Carl Oldsberg, Chief Digital Officer på Strawberry.

Stiftelsen Friends och deras arbete mot mobbning kommer fortsatt finnas representerade på arenan och genom ett nytt samarbetsavtal utökas dessutom engagemanget till Stockholm Lives övriga arenor.

Fler Nyheter från förstasidan

Arena i svårt område åter på tapeten

Kan placeras på fastighet med flera stora projekt på gång.

Älvsjö, P.A.C.E, ny stadsdel.

Vill skapa ny stadsdel i Älvsjö – helt byggd i trä

Förslag: Kvartersstad i klassisk stil. 5.000 bostäder och 10.000 arbetsplatser.

Förvaltarens första stora nya sedan 80-talet

”Trots ett omvärldsläge som gör att många byggen står still tar vi ansvar och fortsätter att utveckla”.

Kritik mot landshövdingen

Anklagas för att vilja styra frågor inom byggnation och exploatering.

Topp lämnar Skanska

Slutar efter 18 år. FV berättar om nya jobbet. Danielsson: ”Jag önskar honom all lycka till i framtiden”.

Barings säljer snabbt till Kappahl för 600 miljoner

Säljer lyckat innehav – men vill egentligen köpa mer. Dubbelsmäll för annat fastighetsbolag.

Vectura förvärvar byggrätter om 50.000 kvm

Fortsätter att hålla ett rejält högt affärstempo.

Fastator tar nedskrivning på 69 miljoner

Läs om turerna och den aktuella fastigheten – i kanonläge på Södermalm.

Sparbössan köper grannhus på Östermalm

Omfattar 2.800 kvm kontor och fransk bistro med vinbar i gatuplan.

Så stora är bolagen på sociala medier

Balder, Castellum och Vasakronan är störst av fastighetsbolagen på sociala medier. Men är det viktigt att synas i sociala kanaler?

Rapport: Läge och moderna kontor lockar allt mer

Balans mellan utbud och efterfrågan i Stockholms CBD. Vakansgraden fortsätter stiga på de flesta delmarknader.

“Lyssna på marknaden och på oss fastighetsägare”

Branschen samlades på FV:s seminarium Fastighetsdagen Uppsala.

Byggnaden som vann Kasper Salin-priset

Träbygge fick åtråvärt arkitektpris.

Tillbaka till förstasidan