Fastpartners stora projekt bredvid Bromma flygplats kommer allt närmare ett förverkligande. Totalt handlar det om hela 72.000 kvm lokaler och bostäder.
Bromma flygplats kan närma sig en nedläggning, enligt den analys som Swedavia har gjort och som visar att det enligt marknadssituationen inte längre är affärsmässigt motiverat att driva flygplatsen vidare.
Vad som händer med själva flygplatsen vid en nedläggning är oklart. Stadsledningskontoret har tidigare räknat ut att det får plats 14.600 bostäder på själva flygplatsen, om det byggs lika tätt som i exempelvis Sjöstaden eller Annedal.
Långt tidigare är det dock dags för stadsutvecklingsprojektet i Riksby, precis bredvid flygplatsen.
Där har Fastpartner byggplaner om 72.000 kvm bostäder och lokaler, delvis intill stängslet till flygplatsen. För Fastpartner handlar det om ett jätteprojekt.
– Det är en hygglig del av vår utveckling framåt. Det är jättestora värden, några miljarder i utveckling. Värdet är idag nästan noll, så det blir en kick, säger vd Sven-Olof Johansson, till Fastighetsvärlden.
Fastpartner köpte den aktuella fastigheten Riksby 1:13 under 2006 från en fastighetsägare hemmahörande i Gävle. Den fastigheten omfattar 65.000 kvm mark och byggnader med 42.900 kvm uthyrningsbar area. Det är numera ett arrende efter en uppgörelse med Stockholms stad.
2013 tecknade Fastpartner och JM en avsiktsförklaring avseende bostadsutveckling, men parterna gick inte vidare med den affären.
Fastpartner, har goda projektkunskaper efter flera större utvecklingsprojekt genom åren bland annat i Märsta centrum, Bromsten och vid Bolidenplan, smider nu stora planer för att utveckla området runt i Riksby.
– Vi räknar med att vi kan göra allting själva, säger Svante Hedström, fastighetschef vid Fastpartner, till Fastighetsvärlden.
Planen ska ut på samråd sommaren 2021 och målet är en färdig detaljplan 2023. För Fastpartners del handlar det om 42.000 kvm bostäder och 30.000 kvm kommersiella lokaler.
– De kommersiella fastigheterna kommer delvis fungera som en bullervall för bostäderna mot flyget. Närmast flygplatsen planerar vi för verksamhetslokaler och intill ”huvudgatan” i Riksby planerar vi för vård-, utbilnings- och kontorslokaler. På andra sidan ”huvudgatan” planerar vi att bygga bostäder.
I planerna nämns 420 bostäder, men det kommer troligen att bli en bra bit över 500 beroende på storlek per bostad. Överenskommelsen med Stockholms stad medför att det ska vara 70 procent hyresrätter och 30 procent bostadsrätter.
DinellJohansson har uppdraget att rita på de kommersiella delarna och Murman Arkitekter på bostadskvarteren och den planerade förskolan.
Svante Hedström berättar att Fastpartner överväger att bevara de torn på fastigheten (Lintaverken) där man förr i tiden testat jetmotorer för SAS /Volvo Aero Engine.
– Sannolikt kan vi bevara tornen. Genom att sätta in mellanbjälklag skulle vi kunna fylla lokalerna med annan verksamhet, till exempel någon slags hantverksutbildning eller kultur.
Bland hyresgästerna idag finns bland annat Simrit Freudenberg, Byggmax, Apoex och MTAB Transport & Spedition.
– Vi hoppas att vi på något sätt kan behålla alla hyresgäster och erbjuda lösningar och nya lokaler för dem.
Fastpartners stora projekt är en del av Stockholm stads stora stadsutvecklingsprojektet Linta Gårdsväg som inkluderar fastigheterna Riksby 1:13 och delar av Ulvsunda 1:1 och Riksby 1:1.
Planområdet är den första etappen i programmet för centrala Bromma och är avgränsat med Bromma flygplats norr och Kvarnbacksvägen i söder.
Andra aktörer inom detaljplanen: Stockholmshem, Maxera Bostad, Skanska (bostäder), Sveafastigheter Bostad, SISAB, Sagax (även kommersiella lokaler) och Stockholm parkering. Det finns kommersiella ytor ännu inte är markanvisade, speciellt i riktning mot Kvarnbäcksvägen plus ytterligare några tomter.