15 till 25 procent av fastighetsägarnas ärenden kopplade till hyresgäster handlar om nycklar. Det vill Accessy ändra på.
Accessy ett gemensamt initiativ som initialt finansierats av Vasakronan, Castellum, Akademiska Hus, Fabege, Humlegården och Fastighetsägarna Service som lanserades för ett år sedan.
På Fastighetsvärldens välbesökta seminarium Proptech & Digitalisering 2021 på Berns i Stockholm talade Accessys vd Håkan Eriksson.
– I dag har vi ett konkret nyckelproblem i fastighetsbranschen. Ytor står oanvända på grund av att man inte kommer in genom dörren. Det leder till så väl förlorade intäkter som i förlängningen miljöpåverkan, sa Håkan Eriksson.
Accessy tittar på andra digitala infrastrukturer så som Swish och Spotify när de utvecklar sin tjänst.
– Spotify spelade inte in alla låtar på nytt utan använde sig av befintlig musik. På samma sätt vill vi ansluta befintliga passersystem till oss. Vi vill skapa fastighetsbranschens Visa-logga.
Tjänsten styrs av att nyckeln finns i mobilen medan ”brickan” sitter på dörren.
En stor del i digitaliseringen av lås handlar om trygghet.
– Ska man göra något sådant här stort gemensamt så får man inte tumma på säkerheten, sa Håkan Eriksson.
Gensvaret från låsbranschen är blandad och går att delas i två kategorier, enligt Eriksson.
– Det finns de som tittar framåt, och det finns de som ligger i skyttegravarna.