Logistikfastigheter är glödhett. Med 86 miljarder kronor i spenderbyxorna vill Blackstone bygga upp ett europeiskt jättenätverk av logistikfastigheter för ”last mile”-leveranser.
Fastighetsjätten Blackstones nya företag Mileway ska exponera sig mot den växande e-handeln.
Många e-handelsföretag vill speeda upp sina leveranser till varuhus, butiker och privatpersoner. Det är dem fastighetsjätten vill fånga upp.
– Mileway är en naturlig utveckling för vår europeiska logistikstrategi och ett långsiktigt investeringstema för bolaget, säger James Seppala, head of Blackstone Real Estate i Europa, i en kommentar.
Det nya logistikföretaget har redan vid start 1.000 logistikfastigheter i portföljen – förvärvade via fastighetsfonder som har förvaltats av Blackstone under flera år. Därmed är man redan en av de största spelaren i segmentet. Men enligt Financial Times är man redo att öka beståndet omgående.
Huvudkontoret är placerat i Amsterdam och arbetsstyrkan uppgår till 150 personer.
Utsedd till vd är Emmanuel Van der Stichele, tidigare på Goodman European Logistics Fund.
– Tillväxten för e-handel och urbanisering förstärker kravet på snabbare logistiklösningar. Mileway är den viktigaste porten till urbana marknader och vi är unikt positionerade för att hjälpa företag att förkorta leveranstider och öka sin kundbas, säger han i en kommentar.
Huvudmarknader för Milestone är Storbritannien, Tyskland och Nederländerna där 80 procent av logistikportfolion är placerad. Men man vill och kommer att öka sin närvaro i de nordiska länderna, säger företaget.
I kassan finns 8 miljarder euro, motsvarande cirka 86 miljarder kronor.
Sedan 2010 har Blackstone förvärvat nästan 1 miljard kvadratmeter logistik globalt.
Blackstone har under de senaste två månaderna förvärvat ”vanliga” lager- och logistikfastigheter från Corem och Klövern i stor affärer. Tidigare har bolaget i Sverige bland annat köpt, tillsammans med Areim, stora postterminaler från Obligo/Alecta, varav flera redan sålts vidare.