
Bildextra: Nytt kontorsnav i västra Stockholm – flera planer
NCC drar loket när området vid Ulvsunda ska förvandlas från slitet industriområde till modern blandstad. Men en handfull fastighetsägare är redo att haka på.
– I västra Stockholm finns det nästan inga kontorslokaler. Vi tror väldigt mycket på området, säger Andreas Lindelöf, regionchef NCC, samtidigt som han ger FV en rundvandring i området.
Hagastaden, Norra Djurgårdsstaden, Sjöstaden, Slakthusområdet… Alla är stora utvecklingsområden i attraktiva lägen nära Stockholms innerstad. Nu är det dags för nästa stora stadsomvandlingsprojekt: Ulvsunda och området runt Bromma flygplats.
Här ska det utvecklas drygt 3.000 bostäder och 150.000–200.000 kvm lokaler framöver. Arbetet går under namnet Brommastaden.
Fastighetsägarna i området har nu skapat ett byggherreforum och enats om en gemensam utvecklingsvision för området. I forumet ingår initialt NCC, CBRE GI, Swedavia samt kommunala S:t Erik Markutveckling. På sikt kan flera bolag tillkomma då till exempel Castellum och Svenska Hus (som nyligen gjorde ytterligare förvärv, läs mer här) äger flera fastigheter i området. Tanken är att medlemmarna där ska ses en gång i månaden.
Tillsammans vill parterna att området runt Bromma flygplats, Ulvsunda industriområde, Bromma Blocks, kvarteren kring Pripps gamla bryggerier, längs Bällstaån och delar av Riksby ska utvecklas till en levande och attraktiv stadsdel med en stark identitet, och där synergier ska skapas mellan områdena.
NCC har ledartröjan i området och är igång med att uppföra fyra byggnader mellan Bromma Blocks och Ulsundavägen, bredvid infarten till Bromma flygplats och precis invid en hållplats för den nya tvärbanan som håller på att byggas.
– Vi har inget emot att vara först ut i ett område. Det var vi även i Hagastaden där vi byggde de två första kontorshusen. Även vid Järva krog var vi först ut. Vi tror att västra Stockholm behöver ett kontorsområde. Det finns väldigt bra förutsättningar för att utveckla något riktigt bra här, säger Andreas Lindelöf, regionchef vid NCC och konstaterar att kontorsytorna i det andra kontorsområdet Alvik minskas till förmån för fler bostäder.
Bolagets investering vid Blomma Blocks är cirka 2 miljarder kronor och ska resultera i totalt 52.500 kvm LOA yta i form av kontor, handel och hotell.
– Det går väldigt bra. Ungefär 50 procent av ytorna är uthyrda nu när det återstår ett och ett halvt år till inflytt. Vi har ett stort intresse och kan erbjuda många olika typer av lokaler, allt från de som vill ha en egen kontorsbyggnad till de som vill ha riktigt stora ytor i samma våningsplan, säger Joakim Bürén, fastighetsutvecklare vid NCC och som håller i projektet.
Första aktör att flytta in är dock något snabbare. Redan om ett år, i mars 2021, är det tänkt att Ica ska öppna sin stora Maxi-butik – med några veckors marginal till påsk. Icas förhyrning är på totalt cirka 11.000 kvadratmeter.
Merparten av butiksytan finns i gatuplanet i den runda huskropp som riktar sig mot Bromma Blocks parkeringsplats – och som NCC döpt till Panorama. Det kommer även att finnas en förbutik ett våningsplan upp, alltså där hållplatsen för tvärbanan kommer att finnas. Spåret är alltså upphöjt efter att tidigare ha passerat ovanför Ulvsundaleden på en bro som är färdigbyggd. Brevid Icas förbutik på det andra våningsplanet kommer det även att bli ytterligare några butiker, alla mindre och med serviceinnehåll.

Handelsytorna i projektet är alltså avsevärt mindre än när Ica Fastigheter ägde och drev hela projektet. Då var tanken en galleria som skulle docka ihop med den utbyggnation av Bromma Blocks som fastighetsägaren där, CBRE GIP, tidigare planerade. FV har tidigare berättat att den handelssatsningen är lagd på is, läs mer här.
NCC:s projekt består av fyra huskroppar. Utöver Panorama (som förutom Ica Maxi även innehåller kontorslokaler), ingår även en huskropp med ett hotell (BIZ Apartments med 180 rum) och två kontorsbyggnader längs Ulvsundaleden, som NCC döpt North Wing respektive South Wing för att koppla till flygverksamheten i närheten. Hela NCC:s projekt går för övrigt under namnet Hangar 5.
Klara hyresgäster vid sidan av BIZ Apartments och Ica är även Sats och Brommas stadsdelsnämnd, läs mer här. Under projektet blir det ett garage med plats för 665 bilar.

Trafiksituationen vid Bromma Blocks har länge varit ansträngd. Nu byggs en ”fly over” som gör att det blir en separat bro från Ulvsundaleden in till handelsområdet och flygplatsen.
– Det är förstås en viktig satsning för området. Förhoppningen är förstås att trafiken kommer att flyta bättre i framtiden, säger Andreas Lindelöf.
Arbetet med bron är igång och där finns fastighetsbolag med som finansiärer. Ännu längre har arbetet med den nya grenen av tvärbanan kommit. Bron över Ulvsundaleden är klar och den är, lätt sluttande, på väg ner framför NCC:s projekt. Åt ena ska tågen gå till Alvik, åt andra mot Bromma flygplats, Kista och Helenelund. Till flygplatsen ska man kunna åka redan i december i år, medan det till ändhållplatsen kan ta till 2023.
– Dessutom är det endast en kort promenad till hållplatsen Norra Ulvsunda, varifrån man smidigt åker till Sundbyberg och Solna, säger Joakim Bürén.
Läs mer om planerna i närområdet här, bland annat om planen för den stora Pripps-fastigheten.






