I dag har Amazon öppnat sin svenska e-handel. Sajten visar illustrationer på kända svenska byggnader som Turning Torso, Öresundsbron, Stockholms Stadshus och Globen.
Så var det över. År av spekulationer.
Äntligen kanske man ska säga. Amazon har lanserat sin svenska sajt och det sker mitt under höstlovet.
För en vecka sedan gick Pricerunners vd Niklas Storåkers ut och sa att Amazon skulle komma om 1–2 veckor. Vi hade ju hört det förut. Men nu stämde det. Faktiskt.
Enligt Di Digital framstår dock inte priserna som lokalanpassade utan direktöversatta från andra marknader och medlemsprogrammen ”Prime”, ”Amazon Music” och ”Echo” saknas.
Amazon tycks även ha slarvat med översättningarna i produkttexterna. Kanske har de använt Google Translate eller sin egen AI?
Aftonbladet nämner några av de mest olyckligsaliga direktöversättningarna: där raps blir våldtäkt, LEGO saluförs som ”bepansrad misshandel” och ett gratulationskort med en tupp säljs som ”massiv kuk”.
Ja, så kan det gå.
En del barnsjukdomar alltså. Svenska konsumenter är väldigt medvetna, känsliga för avvikelser och säkert bortskämda. Vi får se hur Amazon kan matcha det framöver och bli den maktfaktor som ska stöpa om handeln, som alla pratar om.
Vill du läsa mer om Amazon och hur bolaget kan tänkas påverkas fastigheterna så läs FV:s panelintervju som vi publicerade i magasinet som kom för cirka en månad sedan.
Ett utdrag finns här.
Alex Ootes, vice President, European Expansion på Amazon säger så här om den svenska lanseringen i ett pressmeddelande.
– Vi är glada över att slå upp dörrarna för Amazon.se och erbjuda svenska konsumenter ett urval på fler än 150 miljoner produkter, varav tiotusentals kommer från lokala svenska företag.
Se och hör mer om Amazons etablering och hur företaget agerar på det webbsända seminariet Köpcentrum & Butiker som Fastighetsvärlden arrangerar den 16 november. Läs om programmet och seminariet här.