Mitt i centrala Ängelholm har Backahill öppnat upp ÄHLM Market – en mötesplats med handel, restauranger och service. ”En saluhall 2.0.”
För lite mindre än två år sedan lämnade Åhléns lokalerna på Storgatan om cirka 2.200 kvm, mitt i centrala Ängelholm. Sedan dess har lokalerna stått tomma. Backahill äger 15 fastigheter i Ängelholm, merparten längs Storgatan – hela 85 procent av de butiksytor som finns i centrum ingår i bolagets bestånd. För att inte Ängelhols centrum ska drabbas av butiksdöd behövde bolaget tänka till.
– Åhléns var ankarhyresgäster på Storgatan och lämnade den bästa lokalen i stan. Backahill har väldigt många lokaler ut med Storgatan i Ängelholm, vilket gjorde att vi var tvungna att fundera på vad som var rätt att sätta där. Det är en jätteviktig lokal så vi bestämde oss för att göra något som hjälper till att driva trafik till stan. Vi vet ju hur alla centrum har utmaningar med exempelvis e-handeln, säger Dag Thulin, markands- och projektansvarig Backahill.
Arbetet drog i gång och skisser togs fram och i slutändan kom Backahill på att fyra av skisserna skulle in i lokalerna. Under skärtorsdagen var det premiär. I dag är lokalerna fyllda med handel, restauranger, paketutlämning och eventytor. Som en saluhall 2.0.
Eller som det står på hemsidan: ”ÄHLM Market ska bli Ängelholmarnas nya sällskapsrum”.
Grillrestaurangen Eld &Vin har en två och en halv meter kolgrill och i restaurangens innanmäten finns sex boulebanor, shufflebord och andra spel – perfekt för en AW eftersom serveringstillstånd finns. Salladsrestaurangen Roots of Happiness fick komma in tidigt i lokalerna för att det skulle hända något.
Längst in i den stora lokalen finns Paketeriet, som har paketutlämning men även ompaketering. Det finns nämligen provrum där kläderna som beställts kan provas för att se om de passar. Och ja, passar de inte skickar man direkt tillbaka dem.
– Det är en ren servicegrej som inte genererar några pengar, men det skapar trafik eftersom folk måste gå igenom lokalen och då upptäcka saker på vägen.
Det finns också blombutiken Bellis. En florist ville ha en cityfilial där kunderna snabbt kan fånga en färdig bukett, enligt grab’n go-koncept.
Backahill driver även Butiken som har köksinredning och presentartiklar. Det var något som saknades i centrum efter att Åhléns lämnat, och eftersom det inte heller finns någon som säljer sneakers finns även det på plats i butiken.
Lokalerna har genomgått en rejäl förändring. Råbetong och synliga våffelbjälklag ger lokalerna en ganska, enligt Dag Thulin, en ruff, rå lokal.
Och folk hittar dit, säger han.
– Folk har nog gått och undrat länge vad som ska hända här bakom. Det har ju varit tomt i nästan två år.
ÄHLM Market har öppet sju dagar i veckan och redan nu har H&M som hyr rakt över gatan anmält intresse för att också öppethålla sju dagar i veckan, precis som de gjorde tidigare.
– Får vi i gång detta skapar vi förhoppningsvis en positiv spiral att butiksägarna känner att det är lönt att ha lite mer öppet.