Coop har inlett en försäljningsprocess om 115 fastigheter med 110 butiksbyggnader.
I maj i år köpte Coop den danska livsmedelskedjan Nettos svenska verksamhet.
Vid köpet övertog Coop 163 butiker samt 115 fastigheter i vilka butikverksamhet bedrivs. Nu vill Coop ställa om dessa till det egna varumärket.
I helgen invigdes Coops tre första omställda Nettobutiker – i Sollentuna, Malmö och Falkenberg. Men istället för att äga lokalerna vill Coop hyra dessa av ett externt fastighetsbolag.
– I dag är våra Coopbutiker hyresgäster hos externa fastighetsbolag – en modell som är väl beprövad och framgångsrik. Det känns därför naturligt att vi jobbar med samma modell när Nettobutikerna nu blir Coop, säger Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader, i en kommentar.
Coop har därför påbörjat en försäljningsprocess av denna fastighetsportfölj med Swedbank Corporate Finance och EY Corporate Finance som rådgivare.
Portföljen består av 115 fastigheter med 110 butiksbyggnader där Coop driver butiker under varumärkena Netto och Coop. Målet är att samtliga butiker ska omvandlas till Coopbutiker till sommaren 2020.
Butikerna har en totalyta på knappt 120.000 kvadratmeter, vilket ger en genomsnittlig butiksyta på drygt 1.080 kvadratmeter.
Fastigheterna är spridda över 88 orter och ligger huvudsakligen i bostadsnära områden i södra Sverige. 83 procent av byggnaderna är antingen uppförda eller renoverade de senaste 15 åren.